4-6-vuotiaiden vuorovaikutustaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa : opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille
Hiltunen, Henna (2025)
Hiltunen, Henna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214517
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten työn tueksi opas, josta löytyy toiminnallisia harjoituksia vuorovaikutustaitojen tukemiseen varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa. Oppaan tavoitteena oli tuottaa helppolukuinen materiaalipankki vuorovaikutustaitojen kehittämisen tueksi, ja harjoitukset on suunniteltu ja rakennettu siten, että niissä käytetään varhaiskasvatusympäristöistä löytyviä materiaaleja ja harjoitusten toteutuskynnys on matala. Työelämäkumppanini opinnäytetyössä on eräs pääkaupunkiseudulla sijaitseva päiväkoti, joka lähti innokkaana projektiin mukaan. Oppaan ja opinnäytetyön aihe tarkentui työelämäkumppanin kanssa käytyjen keskusteluiden myötä vuorovaikutustaitoihin ja niiden tukemiseen. Opas koostuu vuorovaikutustaitojen eri osa-alueita vahvistavista harjoituksista, joiden kehittämisessä ja teoreettisessa perustelussa on käytetty pohjana tämän opinnäytetyön tietoperustaa, työelämäkumppanin toiveita ja ajatuksia aiheesta.
Opas jaetaan työelämäkumppanille sähköisessä muodossa, ja työelämäkumppani voi halutessaan tulostaa oppaasta itselleen paperisen version. Oppaan tarkoituksena on helpottaa varhaiskasvatuksen ammattilaisen työtä tarjoamalla nopeasti ja helposti toteutettavia vuorovaikutustaitoja vahvistavia harjoituksia. Lisäksi opas tarjoaa selkokieliset perustelut harjoituksille, ja harjoituksissa kulkevat mukana erilaiset teemaan kuuluvat hahmot pitäen yllä lasten mielenkiintoa. Oppaan alussa on lyhytkertomus ja hahmojen esittelyt, ja jokainen harjoitus alkaa harjoitukseen liittyvällä lyhytkertomuksella, joka auttaa lapsia orientoitumaan tulevaan harjoitukseen.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu aiheeseen liittyvästä tietoperustasta ja opinnäytetyön toiminnallisesta osuudesta, joka tässä tapauksessa on vuorovaikutusharjoituksia sisältävä opas. Opas koostuu hahmojen esittelystä, lyhyistä vuorovaikutustaitoharjoituksista, sekä niiden käyttämisen perusteista. Opinnäytetyön tietoperustassa taas on laajasti käsitelty vuorovaikutustaitojen osa-alueita ja niiden kehittymisen edellytyksiä, varhaiskasvatuksen kasvuympäristöä ja varhaiskasvatuksen ammattilaisen vuorovaikutustyylin merkitystä lapsen vuorovaikutustaitojen harjoittelussa.
Opas jaetaan työelämäkumppanille sähköisessä muodossa, ja työelämäkumppani voi halutessaan tulostaa oppaasta itselleen paperisen version. Oppaan tarkoituksena on helpottaa varhaiskasvatuksen ammattilaisen työtä tarjoamalla nopeasti ja helposti toteutettavia vuorovaikutustaitoja vahvistavia harjoituksia. Lisäksi opas tarjoaa selkokieliset perustelut harjoituksille, ja harjoituksissa kulkevat mukana erilaiset teemaan kuuluvat hahmot pitäen yllä lasten mielenkiintoa. Oppaan alussa on lyhytkertomus ja hahmojen esittelyt, ja jokainen harjoitus alkaa harjoitukseen liittyvällä lyhytkertomuksella, joka auttaa lapsia orientoitumaan tulevaan harjoitukseen.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu aiheeseen liittyvästä tietoperustasta ja opinnäytetyön toiminnallisesta osuudesta, joka tässä tapauksessa on vuorovaikutusharjoituksia sisältävä opas. Opas koostuu hahmojen esittelystä, lyhyistä vuorovaikutustaitoharjoituksista, sekä niiden käyttämisen perusteista. Opinnäytetyön tietoperustassa taas on laajasti käsitelty vuorovaikutustaitojen osa-alueita ja niiden kehittymisen edellytyksiä, varhaiskasvatuksen kasvuympäristöä ja varhaiskasvatuksen ammattilaisen vuorovaikutustyylin merkitystä lapsen vuorovaikutustaitojen harjoittelussa.