Laulajan keho−mieli-yhteys ja tietoinen läsnäolo
Trygg, Maria (2025)
Trygg, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214499
Tiivistelmä
Tässä työssä pyritään avaamaan, mitä kirjallisuudessa puhutaan keho−mieli-yhteyden ja tietoisen läsnäolon käsitteistä ja siitä, kuinka näitä taitoja voisi hyödyntää oman lauluinstrumentin kanssa. Aiheesta voivat hyötyä myös muut soittajat. Työssä pyritään antamaan tiiviinä pakettina kattava tietopaketti ja konkreettisia työkaluja oman keho−mieli-yhteyden parantamiseen ja tietoisen läsnäolon taidon kehittämiseen.
Työssä käytetyt kirjalliset lähteet ovat mm. psykologiaa, hyvinvointia ja stressiä käsitteleviä kirjoja. Työssä on käytetty myös internetin omahoito-ohjelmia, joista on saatu kirjallista materiaalia ja harjoitteita harjoiteosioon. Työn menetelmät ovat olleet kirjallisuuskatsaus, jolla on saatu tarvittava tietopohja ja harjoitteet aiheisiin liittyen. Toiminnallinen osuus sisältää harjoitteiden testaamisen ja niistä syntyneiden havaintojen analysoimisen harjoitepäiväkirjasta.
Varsinainen tutkimuskysymys oli, että miten harjoitella tietoista läsnäoloa ja parantaa keho−mieli-yhteyttä. Kysymys kuinka harjoittelun voi aloittaa auttoi minua tutkimaan ja analysoimaan harjoitusjaksoa, jolloin testasin harjoitteita. Yhteenvetona kysymyksiin on, että parhaat hyödyt harjoitteista saa pitkän aikavälin harjoittelulla. Ymmärtämällä negatiivisia tunteita ja luonnollisia reaktioita niiden taustalla, pystymme lieventämään niiden vaikutusta kehoomme, mielialaamme ja toimintakykyymme.
Työni lopputuloksesta voi päätellä kehotietoisuuden ja tietoisen läsnäolon taidon olevan erittäin hyödyllinen laulajille. Olen tulkinnut, että näitä tietoja kartuttamalla laulunopiskelijat oppivat ymmärtämään instrumenttiaan paremmin ja pystyvät tulkitsemaan kehon ja mielen viestejä ja tämän myötä saamaan enemmän irti instrumentistaan.
Työssä käytetyt kirjalliset lähteet ovat mm. psykologiaa, hyvinvointia ja stressiä käsitteleviä kirjoja. Työssä on käytetty myös internetin omahoito-ohjelmia, joista on saatu kirjallista materiaalia ja harjoitteita harjoiteosioon. Työn menetelmät ovat olleet kirjallisuuskatsaus, jolla on saatu tarvittava tietopohja ja harjoitteet aiheisiin liittyen. Toiminnallinen osuus sisältää harjoitteiden testaamisen ja niistä syntyneiden havaintojen analysoimisen harjoitepäiväkirjasta.
Varsinainen tutkimuskysymys oli, että miten harjoitella tietoista läsnäoloa ja parantaa keho−mieli-yhteyttä. Kysymys kuinka harjoittelun voi aloittaa auttoi minua tutkimaan ja analysoimaan harjoitusjaksoa, jolloin testasin harjoitteita. Yhteenvetona kysymyksiin on, että parhaat hyödyt harjoitteista saa pitkän aikavälin harjoittelulla. Ymmärtämällä negatiivisia tunteita ja luonnollisia reaktioita niiden taustalla, pystymme lieventämään niiden vaikutusta kehoomme, mielialaamme ja toimintakykyymme.
Työni lopputuloksesta voi päätellä kehotietoisuuden ja tietoisen läsnäolon taidon olevan erittäin hyödyllinen laulajille. Olen tulkinnut, että näitä tietoja kartuttamalla laulunopiskelijat oppivat ymmärtämään instrumenttiaan paremmin ja pystyvät tulkitsemaan kehon ja mielen viestejä ja tämän myötä saamaan enemmän irti instrumentistaan.