Laatukäsikirja KLP Service
Turkka, Toni (2025)
Turkka, Toni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214583
Tiivistelmä
KLP Service on Kempeleessä toimiva yritys, joka tarjoaa teollisuuden kunnossapito- ja asennuspalveluita. Yrityksellä ei aiemmin ollut käytössään laatukäsikirjaa, vaikka laadunhallintajärjestelmät ovat nykypäivänä keskeinen osa yritysten toimintaa – sekä sisäisen toiminnan kehittämisen välineenä että asiakkaiden vaatimusten täyttämiseksi. Laatukäsikirjan avulla yritys voi parantaa asiakastyytyväisyyttä, vähentää reklamaatioita ja tehostaa toimintaansa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia KLP Servicelle toimiva ja käytännönläheinen laatukäsikirja, joka perustuu SFS-ISO 9001-laadunhallintastandardiin. Työssä selvitettiin yrityksen nykytila laadunhallinnan näkökulmasta, määritettiin keskeiset prosessit ja laadittiin dokumentaatio, joka ohjaa systemaattista ja laadukasta toimintaa.
Menetelminä työssä käytettiin kirjallisuuskatsausta, standardien vaatimusanalyysiä sekä yrityksen henkilöstön haastatteluja ja prosessien havainnointia. Työn aikana tunnistettiin keskeiset kehityskohdat ja luotiin yhtenäinen dokumentaatiojärjestelmä, joka tukee jatkuvaa parantamista. Laatukäsikirjan keskeinen toteutustapa oli prosessilähtöinen lähestymistapa, jossa yrityksen toiminta kuvattiin selkeästi määritettyjen pää- ja tukiprosessien avulla.
Laatukäsikirja toimii jatkossa KLP Servicen sisäisenä ohjeistuksena ja laadunhallinnan perustana. Se antaa selkeät suuntaviivat toiminnan suunnitteluun, toteutukseen, seurantaan ja parantamiseen. Laatujärjestelmä tukee yrityksen tavoitteita asiakastyytyväisyyden varmistamisessa, toimintakustannusten hallinnassa ja ympäristövastuullisuudessa. Laatukäsikirjan laatiminen osoittaa myös yrityksen sitoutumisen laadukkaaseen ja kehittyvään toimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia KLP Servicelle toimiva ja käytännönläheinen laatukäsikirja, joka perustuu SFS-ISO 9001-laadunhallintastandardiin. Työssä selvitettiin yrityksen nykytila laadunhallinnan näkökulmasta, määritettiin keskeiset prosessit ja laadittiin dokumentaatio, joka ohjaa systemaattista ja laadukasta toimintaa.
Menetelminä työssä käytettiin kirjallisuuskatsausta, standardien vaatimusanalyysiä sekä yrityksen henkilöstön haastatteluja ja prosessien havainnointia. Työn aikana tunnistettiin keskeiset kehityskohdat ja luotiin yhtenäinen dokumentaatiojärjestelmä, joka tukee jatkuvaa parantamista. Laatukäsikirjan keskeinen toteutustapa oli prosessilähtöinen lähestymistapa, jossa yrityksen toiminta kuvattiin selkeästi määritettyjen pää- ja tukiprosessien avulla.
Laatukäsikirja toimii jatkossa KLP Servicen sisäisenä ohjeistuksena ja laadunhallinnan perustana. Se antaa selkeät suuntaviivat toiminnan suunnitteluun, toteutukseen, seurantaan ja parantamiseen. Laatujärjestelmä tukee yrityksen tavoitteita asiakastyytyväisyyden varmistamisessa, toimintakustannusten hallinnassa ja ympäristövastuullisuudessa. Laatukäsikirjan laatiminen osoittaa myös yrityksen sitoutumisen laadukkaaseen ja kehittyvään toimintaan.