Prototyping a Tactile Interface for Spatial Visualisation
Kettunen, Fosa (2025)
Kettunen, Fosa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214593
Tiivistelmä
Taktiiliset käyttöliittymät ovat fyysisiä esineitä, jotka mahdollistavat henkilön muokata ja ohjata digitaalisia esineitä. 3D digitalisoituminen meidän ympäristössämme on tuonut esille, että digitaalisten esineiden muokkaus on monimutkaista ja aikaa vievää. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittä, että voidaanko hyvä ja intuitiivinen käyttöliittymä, joka avustaa ihmisiä 3D esineiden muokkaamiseen taktiilisia käyttöliittymillä rakentaa. Prototyyppi, joka käyttää taktiilista käyttöliittymää tilavisualisointiin rakennettiin tässä opinnäytetyössä. Prototyyppi hyödyntää Unity-pelimoottoria, 3D-tulostinta, kameroita ja AR ohjelmaa. Kirjallisuuskatsaus suoritetaan artikkeliin "Review: Development and Technical Design of Tangible User Interfaces in Wide-Field Areas of Application". Kirjallisuuspaperi kokoaa yhteenvedon taktiilisista käyttöliittymistä ja luokittelee ne teknologioiden ja käyttökohteiden mukaan. Kirjallisuuden aineistoa käytettiin tutkimaan millaisia vaatimuksia prototyyppi tarvitsisi. Prototyyppiä käytetään keskustelemaan mahdollisista käyttötapauksista artisteille, suunnittelijoille ja yrityksille. Opinnäytetyö löysi ARToolkit toimivaksi teknologiaksi konenäkö sovelluksiin pelimoottorissa. Prototyypin avulla havaittiin teknologisia rajoitteita kameran kyvyissä. Esimerkiksi tarkkaan skaalattuun virtuaalitilaan tarvitaan korkea kamera resoluutio. Käyttäjiltä ja yrityksiltä saadun palautteen perusteella prototyyppi herätti kinostusta ja sen pohjalta kerättiin uusia ideoita ja käyttötarkoituksia prototyypille.