Vastuullisuusraportoinnin läpinäkyvyys suomalaisessa päivittäistavarakaupassa
Hänninen, Iida; Vauronen, Senni (2025)
Hänninen, Iida
Vauronen, Senni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214802
Tiivistelmä
Vastuullisuusraportointi on noussut keskeiseksi osaksi yritysten viestintää ja strategista johtamista, erityisesti yhteiskunnallisen keskustelun vilkastumisen ja EU-sääntelyn tiukentumisen myötä. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin vastuullisuusraportoinnin läpinäkyvyyttä suomalaisessa päivittäistavarakaupassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa vertailu Keskon, S-ryhmän ja Lidl Suomen vastuullisuusraporteista ja arvioida niiden avoimuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teorialähtöisenä sisällönanalyysinä ja aineistona käytettiin yritysten uusimpia vastuullisuusraportteja. Koodausmatriisin avulla aineisto jäsennettiin keskeisten teemojen mukaisesti ja näitä vertailtiin yritysten välillä. Tarkastelussa painottuivat ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu ja hyvä hallintotapa sekä läpinäkyvyyden taso.
Tulosten perusteella yritysten vastuullisuusraportit olivat pääosin kattavia ja läpinäkyviä, mutta niiden välillä ilmeni eroja raportoinnin yksityiskohtaisuudessa ja painotuksissa. Kesko korosti ilmastotoimia ja henkilöstön hyvinvointia, S-ryhmä painotti kotimaisuutta ja yhteiskuntavastuuta, kun taas Lidl Suomi toi esiin erityisesti ympäristötekoja, kuten ruokahävikin vähentämistä.
Johtopäätöksenä todettiin, että uskottava vastuullisuusraportointi edellyttää konkreettisia tavoitteita, läpinäkyvää seurantaa ja tasapainoista viestintää. Vastuullisuusraportoinnin merkitys tulee kasvamaan tulevaisuudessa entisestään, ja yritysten tulisi hyödyntää sitä sekä kilpailuetuna että kestävän kehityksen edistämisen välineenä. Jatkotutkimuksen tarve korostuu erityisesti sidosryhmien näkökulmien ja muuttuvan sääntelyn kontekstissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teorialähtöisenä sisällönanalyysinä ja aineistona käytettiin yritysten uusimpia vastuullisuusraportteja. Koodausmatriisin avulla aineisto jäsennettiin keskeisten teemojen mukaisesti ja näitä vertailtiin yritysten välillä. Tarkastelussa painottuivat ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu ja hyvä hallintotapa sekä läpinäkyvyyden taso.
Tulosten perusteella yritysten vastuullisuusraportit olivat pääosin kattavia ja läpinäkyviä, mutta niiden välillä ilmeni eroja raportoinnin yksityiskohtaisuudessa ja painotuksissa. Kesko korosti ilmastotoimia ja henkilöstön hyvinvointia, S-ryhmä painotti kotimaisuutta ja yhteiskuntavastuuta, kun taas Lidl Suomi toi esiin erityisesti ympäristötekoja, kuten ruokahävikin vähentämistä.
Johtopäätöksenä todettiin, että uskottava vastuullisuusraportointi edellyttää konkreettisia tavoitteita, läpinäkyvää seurantaa ja tasapainoista viestintää. Vastuullisuusraportoinnin merkitys tulee kasvamaan tulevaisuudessa entisestään, ja yritysten tulisi hyödyntää sitä sekä kilpailuetuna että kestävän kehityksen edistämisen välineenä. Jatkotutkimuksen tarve korostuu erityisesti sidosryhmien näkökulmien ja muuttuvan sääntelyn kontekstissa.