Perehdytyksen merkitys työnatajamielikuvan muodostumisessa asiantuntijatyössä
Kasurinen, Jenna; Häkkinen, Anna (2025)
Kasurinen, Jenna
Häkkinen, Anna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehdytyksen merkitys työnantajamielikuvan muodostumisessa asiantuntijatyössä. Työn tavoitteena oli tarkastella perehdytyksen roolia asiantuntijatyössä teoreettisesta näkökulmasta sekä selvittää sen vaikutusta työnantajamielikuvaan. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kahdessa asiantuntijaorganisaatiossa, joista toinen toimii energia-alalla ja toinen finanssialalla. Kyselylomake koostui kolmesta osiosta ja laadittiin Webropol-ohjelman avulla. Sen avulla pyrittiin tukemaan teoreettista viitekehystä ja vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Aihe valikoitui työn tekijöiden oman mielenkiinnon perusteella, ja siihen vaikutti myös havainto siitä, kuinka merkittävä rooli perehdytyksellä on työuran alkuvaiheessa erityisesti asiantuntijatyössä. Hyvä perehdytys voi vahvistaa työntekijän kokemusta organisaatiosta, sen kulttuurista ja arvoista, ja näin vaikuttaa suoraan siihen, millaisena työnantajana organisaatio näyttäytyy. Aihe koettiin ajankohtaiseksi ja merkitykselliseksi erityisesti nykyisessä työelämässä, jossa osaavien asiantuntijoiden houkuttelu ja sitouttaminen on yhä tärkeämpää.
Teoreettisen tarkastelun perusteella perehdytyksellä on olennainen rooli työnantajamielikuvan muodostumisessa ja ylläpitämisessä. Hyvin suunniteltu ja toteutettu perehdytys voi toimia organisaatioiden välisenä kilpailuetuna, kun tavoitellaan osaavia ja motivoituneita asiantuntijoita – erityisesti tilanteessa, jossa alan parhaista tekijöistä kilpaillaan. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella perehdytys on toiminut uusien työntekijöiden näkökulmasta hyvin, ja organisaatiot ovat onnistuneet viestimään arvoistaan ja eduistaan myönteisellä tavalla. Työntekijöillä oli positiivinen työnantajamielikuva jo perehdytyksen alkuvaiheessa. Tulosten perusteella ei kuitenkaan voida arvioida perehdytyksen vaikutuksia pitkällä aikavälillä eikä sitä, kuinka merkittävästi se vaikuttaa työntekijän sitoutumiseen työnantajaan.
Aihe valikoitui työn tekijöiden oman mielenkiinnon perusteella, ja siihen vaikutti myös havainto siitä, kuinka merkittävä rooli perehdytyksellä on työuran alkuvaiheessa erityisesti asiantuntijatyössä. Hyvä perehdytys voi vahvistaa työntekijän kokemusta organisaatiosta, sen kulttuurista ja arvoista, ja näin vaikuttaa suoraan siihen, millaisena työnantajana organisaatio näyttäytyy. Aihe koettiin ajankohtaiseksi ja merkitykselliseksi erityisesti nykyisessä työelämässä, jossa osaavien asiantuntijoiden houkuttelu ja sitouttaminen on yhä tärkeämpää.
Teoreettisen tarkastelun perusteella perehdytyksellä on olennainen rooli työnantajamielikuvan muodostumisessa ja ylläpitämisessä. Hyvin suunniteltu ja toteutettu perehdytys voi toimia organisaatioiden välisenä kilpailuetuna, kun tavoitellaan osaavia ja motivoituneita asiantuntijoita – erityisesti tilanteessa, jossa alan parhaista tekijöistä kilpaillaan. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella perehdytys on toiminut uusien työntekijöiden näkökulmasta hyvin, ja organisaatiot ovat onnistuneet viestimään arvoistaan ja eduistaan myönteisellä tavalla. Työntekijöillä oli positiivinen työnantajamielikuva jo perehdytyksen alkuvaiheessa. Tulosten perusteella ei kuitenkaan voida arvioida perehdytyksen vaikutuksia pitkällä aikavälillä eikä sitä, kuinka merkittävästi se vaikuttaa työntekijän sitoutumiseen työnantajaan.