Tehdään temppurata yhdessä: lasten osallisuus ja liikunta varhaiskasvatuksessa
Kyhyräinen, Heli (2025)
Kyhyräinen, Heli
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214829
Tiivistelmä
Monipuolinen liikunta varhaiskasvatuksessa tukee lapsen motoriikkaa ja kielellistä kehitystä. Kehittämistyön tarkoitus oli laatia liikunnallinen temppurata päiväkodin liikuntakasvatuksen käyttöön. Tavoitteena oli lisätä osallisuuden näkökulmaa päiväkoti Pilvilinnan Vesselit-ryhmässä. Kehittämistyön pohjana olivat käsitteet osallisuus varhaiskasvatuksessa ja liikunta varhaiskasvatuksessa.
Temppurata suunniteltiin yhdessä lasten kanssa, lapset tekivät piirroksia metsäpihan karttapohjaan ja näistä piirroksista koottin kaksi ehdotusta, joista lapset valitsivat lopullisen version. Ehdotuksissa otettiin huomioon lasten esille tuomat temppuradan toiminnot ja niiden sijainnit. Jos jokin toiminto oli sijoitettu useamman lapsen piirroksessa samaan kohtaan karttapohjalla, sijoitettiin toiminto lasten nimeämälle paikalle,
Lasten ajatukset temppuradasta kerättiin piirroksilla. Piirroksia keräämällä saatiin jokaisen lapsen toive konkreettisesti näkyviin. Työntekijöiltä saadun palautteen perusteella kehittämistyö lisäsi lasten osallisuutta suunnitteluprosessissa.
Temppurata suunniteltiin yhdessä lasten kanssa, lapset tekivät piirroksia metsäpihan karttapohjaan ja näistä piirroksista koottin kaksi ehdotusta, joista lapset valitsivat lopullisen version. Ehdotuksissa otettiin huomioon lasten esille tuomat temppuradan toiminnot ja niiden sijainnit. Jos jokin toiminto oli sijoitettu useamman lapsen piirroksessa samaan kohtaan karttapohjalla, sijoitettiin toiminto lasten nimeämälle paikalle,
Lasten ajatukset temppuradasta kerättiin piirroksilla. Piirroksia keräämällä saatiin jokaisen lapsen toive konkreettisesti näkyviin. Työntekijöiltä saadun palautteen perusteella kehittämistyö lisäsi lasten osallisuutta suunnitteluprosessissa.