Klassikoiden paluu : Nostalgia markkinoinnin työkaluna
Pikkarainen, Valtteri (2025)
Pikkarainen, Valtteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214831
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää nostalgian vaikutusta markkinoinnin työkaluna. Opinnäytetyö toteutettiin ymmärrystä lisäävänä tutkimuksena, jossa ilmiötä tutkittiin tieteellisistä lähteistä sekä havainnoiden ja haastatellen. Aihe valikoitui tutkijan oman kiinnostuksen pohjalta, siitä kuinka nostalgia vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen parhaimmillaan.
Aineistona tutkimuksessa käytetyt tieteelliset lähteet ovat niin verkko- kuin kirja-
lähteitä. Metodologiassa on käytetty myös kuva-, havainnointi-, kuin sosiaalisen
median lähteitä. Aineistot täydentävät toisiaan ja auttavat ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä.
Tutkimuksessa tulee ilmi keskeisimpänä tuloksena se, että nostalgia vaikuttaa
kuluttajien ostopäätöksiin elämystaloudessa merkittävästi, jos nostalgiaa on käytetty markkinoinnissa oikein ja harkiten. Tutkimuksessa tulee myös ilmi se, että
kuluttajat arvostavat elämystapahtumissa sitä, että ne tuovat lisäarvoa heille.
Käyttötavaran osalta nostalgia ei ole avainasemassa markkinoinnissa vaan, että
se olisi käytännöllistä käytettävyydeltään kuluttajien arjessa.
Tutkimuksen jatkokehitysideoita ovat toimeksiantajan hankkiminen sekä suuremman otannan tutkiminen. Tutkimista voisi myös toteuttaa monimenetelmällisesti
ja hankkia kvalitatiivista tutkimusdataa, joka tukisi teemahaastattelun havainnoin-
tia tilastollisella aineistolla.
Aineistona tutkimuksessa käytetyt tieteelliset lähteet ovat niin verkko- kuin kirja-
lähteitä. Metodologiassa on käytetty myös kuva-, havainnointi-, kuin sosiaalisen
median lähteitä. Aineistot täydentävät toisiaan ja auttavat ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä.
Tutkimuksessa tulee ilmi keskeisimpänä tuloksena se, että nostalgia vaikuttaa
kuluttajien ostopäätöksiin elämystaloudessa merkittävästi, jos nostalgiaa on käytetty markkinoinnissa oikein ja harkiten. Tutkimuksessa tulee myös ilmi se, että
kuluttajat arvostavat elämystapahtumissa sitä, että ne tuovat lisäarvoa heille.
Käyttötavaran osalta nostalgia ei ole avainasemassa markkinoinnissa vaan, että
se olisi käytännöllistä käytettävyydeltään kuluttajien arjessa.
Tutkimuksen jatkokehitysideoita ovat toimeksiantajan hankkiminen sekä suuremman otannan tutkiminen. Tutkimista voisi myös toteuttaa monimenetelmällisesti
ja hankkia kvalitatiivista tutkimusdataa, joka tukisi teemahaastattelun havainnoin-
tia tilastollisella aineistolla.