Vastuullisuus matkailun valttina: Sustainable Travel Finland -merkin merkitys matkanjärjestäjille
Kuusemo, Tiina (2025)
Kuusemo, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vastuullisuuden ja Sustainable Travel Finland -merkin merkitys matkanjärjestäjille. Tutkimus selvittää, millainen vaikutus matkanjärjestäjille on sillä, kuinka vastuullinen matkakohde on, ja tuleeko sertifikaattien merkitys korostumaan tulevaisuudessa.
Työn tilaajana toimii Tahkon kansainvälisen matkailun kehittämisen yritysryhmähanke, Tahko – The destination for every season. Hankkeen tavoitteena on lisätä kansainvälisten matkailijoiden määrää Tahkolla erityisesti Espanjasta, Keski-Euroopan saksankielisistä maista ja Baltiasta.
Tutkimuksessa kartoitetaan matkanjärjestäjien asenteita ja toimintamalleja vastuullisuuden suhteen sekä selvitetään, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia he näkevät vastuullisuuden edistämisessä. Tutkimus tarjoaa tietoa siitä, miten vastuullisuus nähdään matkanjärjestäjien keskuudessa ja miten sitä voi hyödyntää liiketoiminnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistuneet matkanjärjestäjät toivat esiin, että sosiaalinen vastuullisuus on heille ja heidän asiakkailleen tärkein vastuullisuuden osa-alue. Yhteistyökumppaneita ei valita aktiivisesti vastuullisuuden perusteella, mutta epäeettisestä tai laittomasta toiminnasta kiinni jääneitä yrityksiä ei haluta käyttää.
Sustainable Travel Finland -merkin tunnettuus on toistaiseksi matala, eikä sitä vielä koeta kansainväliseksi kilpailueduksi. Suurimpana hyötynä merkistä nähdään Visit Finlandin tarjoama näkyvyys kansainvälisesti. Muutoin merkki ei matkanjärjestäjien mielestä erotu vastuullisuussertifikaateista. Pienten matkailuyritysten teoilla ei myöskään koeta olevan suurta vaikutusta vastuullisen toiminnan kokonaiskuvaan, mikä haastaa vastuullisuuden jalkauttamista laajemmin koko toimialalle.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vastuullisuus on nouseva arvo matkailualalla, mutta sen vaikutus päätöksentekoon on edelleen rajallinen. Tulevaisuudessa vastuullisuus ja Sustainable Travel Finland -merkki voivat saada enemmän painoarvoa, jos ne linkittyvät osaksi kansainvälisesti tunnettuja laatukriteerejä ja asiakaskysynnän muutoksia. Tuloksia voidaan hyödyntää matkailutuotteiden kehittämisessä ja markkinoinnissa sekä matkailualan yritysten ja päättäjien tukena kestävän matkailun edistämisessä.
Työn tilaajana toimii Tahkon kansainvälisen matkailun kehittämisen yritysryhmähanke, Tahko – The destination for every season. Hankkeen tavoitteena on lisätä kansainvälisten matkailijoiden määrää Tahkolla erityisesti Espanjasta, Keski-Euroopan saksankielisistä maista ja Baltiasta.
Tutkimuksessa kartoitetaan matkanjärjestäjien asenteita ja toimintamalleja vastuullisuuden suhteen sekä selvitetään, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia he näkevät vastuullisuuden edistämisessä. Tutkimus tarjoaa tietoa siitä, miten vastuullisuus nähdään matkanjärjestäjien keskuudessa ja miten sitä voi hyödyntää liiketoiminnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistuneet matkanjärjestäjät toivat esiin, että sosiaalinen vastuullisuus on heille ja heidän asiakkailleen tärkein vastuullisuuden osa-alue. Yhteistyökumppaneita ei valita aktiivisesti vastuullisuuden perusteella, mutta epäeettisestä tai laittomasta toiminnasta kiinni jääneitä yrityksiä ei haluta käyttää.
Sustainable Travel Finland -merkin tunnettuus on toistaiseksi matala, eikä sitä vielä koeta kansainväliseksi kilpailueduksi. Suurimpana hyötynä merkistä nähdään Visit Finlandin tarjoama näkyvyys kansainvälisesti. Muutoin merkki ei matkanjärjestäjien mielestä erotu vastuullisuussertifikaateista. Pienten matkailuyritysten teoilla ei myöskään koeta olevan suurta vaikutusta vastuullisen toiminnan kokonaiskuvaan, mikä haastaa vastuullisuuden jalkauttamista laajemmin koko toimialalle.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vastuullisuus on nouseva arvo matkailualalla, mutta sen vaikutus päätöksentekoon on edelleen rajallinen. Tulevaisuudessa vastuullisuus ja Sustainable Travel Finland -merkki voivat saada enemmän painoarvoa, jos ne linkittyvät osaksi kansainvälisesti tunnettuja laatukriteerejä ja asiakaskysynnän muutoksia. Tuloksia voidaan hyödyntää matkailutuotteiden kehittämisessä ja markkinoinnissa sekä matkailualan yritysten ja päättäjien tukena kestävän matkailun edistämisessä.
