Ravintolakokemus Rovaniemellä : markkinaselvitys paikallisten näkökulmasta
Danya, Petra; Jansson, Ella (2025)
Danya, Petra
Jansson, Ella
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Rovaniemen ravintola-alan markkinaselvitys. Markkinaselvitys toteutettiin tukemaan suunnitteilla olevan indonesialaisen ravintolan liiketoimintasuunnitelmaa. Työn tehtävänä oli selvittää rovaniemeläisten ravintoloiden vetovoimatekijöitä paikallisten asukkaiden näkökulmasta sekä paikallisten asukkaiden toiveita ravintoloita kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia asioita huomioimalla rovaniemeläiset ravintola-alan yritykset voivat lisätä paikallisten asiakkaiden osuutta asiakaskunnassaan.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui toimintaympäristöanalyysistä, asiakaskokemuksesta, asiakasymmärryksestä, asiakastyytyväisyydestä ja asiakasuskollisuudesta. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja siinä toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Rovaniemen asukkaille. Julkisella kyselytutkimuksella selvitettiin rovaniemeläisten ravintolatottumuksia ja toiveita ravintola-asiointiin liittyen. Aineisto analysoitiin ja suljettujen kysymysten vastauksista tehtiin diagrammeja. Avoimet vastaukset luokiteltiin ja niistä muodostettiin tuloksia kuvaavia sanapilviä.
Kyselytutkimuksen kautta saadut tulokset osoittivat, että rovaniemeläiset arvostavat hyvää ruokaa, ystävällistä asiakaspalvelua sekä viihtyisiä asiakastiloja. Opinnäytetyön tuotoksina laadittiin SWOT-analyysi Rovaniemen ravintola-alan yritysten näkökulmasta sekä täydennettiin tavoitteisiin liittyvät osa-alueet suunnitteilla olevan ravintolan Business Model Canvasiin. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä Rovaniemen ravintola-alan yritykset, jotka haluavat kehittää liiketoimintaansa vastaamaan paremmin paikallisten asiakkaiden toiveita. 
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui toimintaympäristöanalyysistä, asiakaskokemuksesta, asiakasymmärryksestä, asiakastyytyväisyydestä ja asiakasuskollisuudesta. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja siinä toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Rovaniemen asukkaille. Julkisella kyselytutkimuksella selvitettiin rovaniemeläisten ravintolatottumuksia ja toiveita ravintola-asiointiin liittyen. Aineisto analysoitiin ja suljettujen kysymysten vastauksista tehtiin diagrammeja. Avoimet vastaukset luokiteltiin ja niistä muodostettiin tuloksia kuvaavia sanapilviä.
Kyselytutkimuksen kautta saadut tulokset osoittivat, että rovaniemeläiset arvostavat hyvää ruokaa, ystävällistä asiakaspalvelua sekä viihtyisiä asiakastiloja. Opinnäytetyön tuotoksina laadittiin SWOT-analyysi Rovaniemen ravintola-alan yritysten näkökulmasta sekä täydennettiin tavoitteisiin liittyvät osa-alueet suunnitteilla olevan ravintolan Business Model Canvasiin. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä Rovaniemen ravintola-alan yritykset, jotka haluavat kehittää liiketoimintaansa vastaamaan paremmin paikallisten asiakkaiden toiveita.
