Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hotellin vastaanottotyön turvallisuus

Syväjärvi, Iida (2025)

 
Avaa tiedosto
Syvajarvi_Iida.pdf (1000.Kt)
Lataukset: 


Syväjärvi, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214643
Tiivistelmä
Hotellin turvallisuus on keskeinen aihe, joka vaikuttaa suoraan työntekijöiden hyvinvointiin sekä heidän kokemukseensa työssä viihtymisestä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen työntekijöiden turvallisuuden tunnetta ja vahvistaa heidän turvallisuusosaamistaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kotimainen majoitusalan yritys, joka harjoittaa majoitusliiketoimintaa eri puolilla Suomea. Yksityisyyden turvaamiseksi toimeksiantajasta käytetään työssä nimitystä Hotelli X.

Työn tavoitteena oli laatia käytännönläheinen turvallisuusopas haastavien asiakastilanteiden hallintaan. Opasta voidaan hyödyntää arjen työssä vastaanottotoiminnassa.

Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu keskeisten käsitteiden varaan, joihin kuuluvat turvallisuus, työturvallisuus, työhyvinvointi sekä hotelli- ja matkailuala.

Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kysely suunnattiin toimeksiantajayrityksen henkilöstölle, ja sen pääteemana oli työpaikan turvallisuus. Tulosten perusteella työntekijöiden turvallisuusosaaminen ja koettu turvallisuuden tunne olivat pääsääntöisesti hyvällä tasolla, mutta vastausten perusteella nousi esiin myös kehittämistarpeita muun muassa paloturvallisuuden osalta sekä hankalien asiakastilanteiden hallinnassa.

Johtopäätöksenä voitiin todeta, että turvallisuusoppaan laatiminen vastasi hyvin henkilöstön tarpeisiin. Turvallisuusopas keskittyy haastavien asiakastilanteiden hallintaan. Tuloksia ja opasta voidaan hyödyntää organisaation toiminnan kehittämisessä ja työntekijöiden koulutuksessa. Laadittu opas on yleispätevä ja soveltuu käytettäväksi laajasti eri palvelualoilla, erityisesti tilanteissa, joissa kohdataan asiakkaita ja mahdollisia haastavia vuorovaikutustilanteita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste