Infografiikan hyödyntäminen Tunturi-Lapin seutukuntastrategian 2025-2040 viestinnässä
Laaksonen, Saija (2025)
Laaksonen, Saija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214649
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Tunturi-Lapin Kehitys ry:lle, ja sen tavoitteena oli kehittää visuaalisen viestinnän ratkaisuja, jotka parantavat seutukuntastrategian ymmärrettävyyttä ja tukevat sen viestintää eri sidosryhmille. Työssä keskityttiin Enontekiön, Kittilän ja Muonion kunta-, sekä Tunturi-Lapin aluestrategia v. 2015—2030 dokumentteihin, joiden pohjalta kehitettiin infograafisia esityksiä Tunturi-Lapin seutukuntastrategian v. 2025—2040 viestinnän tueksi. Visuaalisuuden merkitys on korostunut kunnallishallinnossa osana vaikuttavaa viestintää ja osallisuuden edistämistä, mutta sen systemaattinen hyödyntäminen strategioissa on edelleen vähäistä.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia visuaalisia ratkaisuja kuntien strategioissa tällä hetkellä käytetään, miten infografiikat voivat tukea strategian ymmärrettävyyttä ja mitä kehittämistarpeita visuaalisessa strategiaviestinnässä tunnistetaan. Aineistona käytettiin Enontekiön v. 2022—2025, Kittilän v. 2025—2023 ja Muonion v. 2025 kunta- sekä Tunturi-Lapin aluestrategia v. 2015—2030 dokumentteja, jotka analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tulosten perusteella infografiikoiden käyttö on kunnissa vaihtelevaa. Kittilän ja Muonion strategioissa visuaaliset elementit ovat selvästi rakenteellinen osa viestintää, kun taas Enontekiön ja Tunturi-Lapin strategiat ovat selkeästi teksti-painotteisempia. Yhtenäisen visuaalisen linjan puute heikentää viestinnän selkeyttä ja strategian tunnistettavuutta seutukunnallisena kokonaisuutena. Visuaalisuuden kehittäminen nähtiin erityisen tärkeäksi kohderyhmälähtöisen viestinnän, päätöksenteon ja matkailun näkökulmista.
Työn tuotoksena syntyi Tunturi-Lapin v. 2025—2040 seutukuntastrategian ta-voitteita ja toimenpiteitä kuvaavat infograafit.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia visuaalisia ratkaisuja kuntien strategioissa tällä hetkellä käytetään, miten infografiikat voivat tukea strategian ymmärrettävyyttä ja mitä kehittämistarpeita visuaalisessa strategiaviestinnässä tunnistetaan. Aineistona käytettiin Enontekiön v. 2022—2025, Kittilän v. 2025—2023 ja Muonion v. 2025 kunta- sekä Tunturi-Lapin aluestrategia v. 2015—2030 dokumentteja, jotka analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tulosten perusteella infografiikoiden käyttö on kunnissa vaihtelevaa. Kittilän ja Muonion strategioissa visuaaliset elementit ovat selvästi rakenteellinen osa viestintää, kun taas Enontekiön ja Tunturi-Lapin strategiat ovat selkeästi teksti-painotteisempia. Yhtenäisen visuaalisen linjan puute heikentää viestinnän selkeyttä ja strategian tunnistettavuutta seutukunnallisena kokonaisuutena. Visuaalisuuden kehittäminen nähtiin erityisen tärkeäksi kohderyhmälähtöisen viestinnän, päätöksenteon ja matkailun näkökulmista.
Työn tuotoksena syntyi Tunturi-Lapin v. 2025—2040 seutukuntastrategian ta-voitteita ja toimenpiteitä kuvaavat infograafit.