Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muonion kunnan brändi-identiteetin ja brändi-imagon vastaavuus

Kuure, Selina (2025)

 
Avaa tiedosto
Kuure_Selina.pdf (5.003Mt)
Lataukset: 


Kuure, Selina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214741
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli tutkia Muonion kunnan brändi-identiteetin ja brändi-imagon vastaavuutta. Toimeksiantajan toiveena oli myös saada konkreettisia kehittämisehdotuksia brändityöhön sekä kuulla kuntalaisten mielipiteitä kunnan brändistä. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli, miten Muonion kunnan brändi-identiteetti ja brändi-imago vastaavat toisiaan. Apututkimuskysymyksiä olivat, millainen on Muonion kunnan brändi-identiteetti ja millainen on Muonion kunnan brändi-imago.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin ensin brändiä yleisesti, sen perustaa ja kuinka se muodostuu. Sen jälkeen syvennyttiin erityisesti kunnan brändiin. Keskeisiä käsitteitä tietoperustassa olivat kunnan brändi-identiteetti sekä kunnan brändi-imago. Tietoperustassa käsiteltiin myös kunnan brändin näkökulmasta brändistä viestimistä, brändin johtamista, positiivisen brändin merkitystä sekä brändin mittaamista. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää. Kvalitatiivista aineistonhankintamenetelmää käytettiin brändi-identiteettiä tutkittaessa. Aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Kvantitatiivista menetelmää käytettiin kuntalaisten ja vapaa-asukkaiden kyselyhaastattelussa, jossa tutkittiin kunnan brändi-imagoa. Tutkimusten tavoitteena oli saada selville, kuinka hyvin brändi-identiteetti ja brändi-imago vastaavat toisiaan.

Tutkimustulosten perusteella Muonion kunnan brändi-identiteetti ja brändi-imago vastaavat hyvin toisiaan. Tutkimustuloksista löytyi samoja identiteettitekijöitä, tunnistettiin samoja vahvuuksia ja heikkouksia sekä päästiin myös tutkimaan kunnan palvelubrändin tilannetta. Kunnalle luotiin tiivis opas, josta löytyy tärkeimmät kehittämiskohteet ja niihin ideoita. Selkeä kehittämiskohde oli, että kunnan vahvuuksista ja tärkeistä arvoista, kuten esimerkiksi vastuullisesta ja sopuisasta päätöksenteosta, viestintää tulisi lisätä ja vahvistaa. Kehittämisideoihin kuului myös brändikäsikirjan tekeminen ja viestinnän kokonaisvaltainen kehittäminen. Kehittämiskohteena tunnistin myös brändin mittaamisen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste