Diagnostiset tutkimukset: itseopiskelumateriaali hoitotyön opiskelijoille
Tuisku, Marjaana; Martikainen, Tytti (2025)
Tuisku, Marjaana
Martikainen, Tytti
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214823
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa hoitotyön opiskelijoille sähköinen itseopiskelumateriaali, jonka aiheena ovat diagnostiset tutkimukset. Materiaali on suunniteltu tukemaan opiskelijoiden itsenäistä oppimista ja tarjoamaan selkeä, ajantasainen sekä käytännönläheinen tietopaketti diagnostisten tutkimusten perusteista, toteutuksesta ja potilaan ohjauksesta. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä siitä, millaisia diagnostisia tutkimuksia potilaille tehdään erilaisissa hoitotilanteissa sekä miten näitä tutkimuksia valmistellaan, toteutetaan ja seurataan. Lisäksi pyrittiin selventämään, kuinka hoitohenkilökunta voi parhaalla mahdollisella tavalla tukea ja ohjata potilasta tutkimusprosessin eri vaiheissa.
Diagnostiset tutkimukset ovat olennainen osa hoitotyötä, sillä ne auttavat tunnistamaan sairauksia, arvioimaan hoidon tarpeen ja seuraamaan hoidon tehokkuutta. Diagnostisia tutkimuksia ottaessa aseptiikka on ensisijaisen tärkeää. Aseptiikan tarkoituksena on estää mikrobien pääsy hoitoympäristöön, hoitohenkilökuntaan, hoitovälineisiin, potilaan näytteisiin sekä itse potilaaseen. Diagnostisten tutkimusten yhteydessä on olennaista, että sairaanhoitaja huolehtii potilaan ohjauksesta. Huolellisesti toteutettu ohjaus parantaa tulosten luotettavuutta ja helpottaa niiden tulkintaa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun kanssa. Itseopiskelumateriaali tuotettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, sillä se mahdollistaa käytännönläheisen lähestymistavan tuotokseen. Toteutuksessa käytimme lineaarista mallia, se kuvastaa järkevää logiikkaa, jossa odotettu lopputulos ja prosessin kulku on hyvin ennustettavissa. Tuotoksessa on teoriatietoa diagnostisista tutkimuksista sekä erilaisia tehtäviä ja materiaaleja, kuten verkkokursseja ja tenttejä. Tuotosta ei ole ehditty vielä käyttää opetuksessa, joten jatkotutkimusehdotuksena on selvittää, kuinka itseopiskelumateriaali tukee oppimista diagnostisista tutkimuksista.
Diagnostiset tutkimukset ovat olennainen osa hoitotyötä, sillä ne auttavat tunnistamaan sairauksia, arvioimaan hoidon tarpeen ja seuraamaan hoidon tehokkuutta. Diagnostisia tutkimuksia ottaessa aseptiikka on ensisijaisen tärkeää. Aseptiikan tarkoituksena on estää mikrobien pääsy hoitoympäristöön, hoitohenkilökuntaan, hoitovälineisiin, potilaan näytteisiin sekä itse potilaaseen. Diagnostisten tutkimusten yhteydessä on olennaista, että sairaanhoitaja huolehtii potilaan ohjauksesta. Huolellisesti toteutettu ohjaus parantaa tulosten luotettavuutta ja helpottaa niiden tulkintaa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun kanssa. Itseopiskelumateriaali tuotettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, sillä se mahdollistaa käytännönläheisen lähestymistavan tuotokseen. Toteutuksessa käytimme lineaarista mallia, se kuvastaa järkevää logiikkaa, jossa odotettu lopputulos ja prosessin kulku on hyvin ennustettavissa. Tuotoksessa on teoriatietoa diagnostisista tutkimuksista sekä erilaisia tehtäviä ja materiaaleja, kuten verkkokursseja ja tenttejä. Tuotosta ei ole ehditty vielä käyttää opetuksessa, joten jatkotutkimusehdotuksena on selvittää, kuinka itseopiskelumateriaali tukee oppimista diagnostisista tutkimuksista.