Suomalaisen vaatebrändin menestymisen edellytykset uudella markkina-alueella : kansainvälistymisen ensiaskeleet – case Vimmacompany Oy
Latva-Äijö, Tiitu (2025)
Latva-Äijö, Tiitu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315146
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin pienen suomalaisen vaatebrändin kansainvälistymismahdollisuuksia. Kohdemarkkina-alueeksi oli valikoitunut Tanska, ja työn keskiössä oli selvittää, onko uudella markkina-alueella kysyntää Vimman kaltaiselle brändille, millaisen asiakassegmentin tarpeisiin yritys pyrkii vastaamaan sekä minkälainen on markkina-alueen potentiaalinen kohdeasiakas. Lisäksi työssä kartoitettiin Tanskan muotimarkkinoiden kilpailua ja Vimman erottuvuustekijöitä verrattuna muihin samoilla markkinoilla toimiviin brändeihin.
Työn keskeisimpiä teemoja ovat kansainvälistyminen, brändi-identiteetti, markkinoiden kysyntään vastaaminen ja kilpailussa erottuminen. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin puolistrukturoitujen asiantuntijahaastatteluiden avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Tanskan markkina-alue on ulkomaisten vaatebrändien kannalta haastava, muttei kuitenkaan mahdoton. Huolellisella brändäyksellä ja kohdeasiakkaiden tarpeita ja mieltymyksiä palvelevilla tuotteilla sekä markkina-aluetta tuntevien kumppaneiden avustuksella markkinoille laajentaminen ja kilpailussa pärjääminen ovat mahdollisia, mutta prosessi vie paljon aikaa ja vaatii yritykseltä sitoutuneisuutta.
Työn keskeisimpiä teemoja ovat kansainvälistyminen, brändi-identiteetti, markkinoiden kysyntään vastaaminen ja kilpailussa erottuminen. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin puolistrukturoitujen asiantuntijahaastatteluiden avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Tanskan markkina-alue on ulkomaisten vaatebrändien kannalta haastava, muttei kuitenkaan mahdoton. Huolellisella brändäyksellä ja kohdeasiakkaiden tarpeita ja mieltymyksiä palvelevilla tuotteilla sekä markkina-aluetta tuntevien kumppaneiden avustuksella markkinoille laajentaminen ja kilpailussa pärjääminen ovat mahdollisia, mutta prosessi vie paljon aikaa ja vaatii yritykseltä sitoutuneisuutta.
