Vanhemmuuden tukeminen yläkouluiässä - vanhempien kokemuksia ja tarpeita
Latvanen, Viivi-Tuulia; Happonen, Helmi (2025)
Latvanen, Viivi-Tuulia
Happonen, Helmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää murrosikäisten nuorten vanhempien kokemuksia kasvatukseen liittyvistä haasteista ja tuen tarpeista. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti vanhempien näkemyksiä koulun ja muiden tukipalveluiden roolista arjen kasvatustyön tukemisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Myllypuron peruskoulun ja Helsingin kaupungin kanssa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen kyselytutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä e-lomakkeella. Kysely lähetettiin Myllypuron koulun yläkoululaisten huoltajille Wilma-järjestelmän kautta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen viitekehyksenä hyödynnettiin kiintymyssuhdeteoriaa, perhejärjestelmäteoriaa, vanhemmuuden roolikarttaa sekä itseohjautuvuusteoriaa. Teoriat tarjosivat kokonaisvaltaisen näkökulman murrosikäisten kasvatukseen ja vanhemmuuden tukemiseen.
Tulosten perusteella vanhempien kokemukset tuen tarpeista ovat yksilöllisiä. Osa vanhemmista koki pärjäävänsä ilman ulkopuolista apua, kun taas osa kertoi kuormittuneisuudesta ja riittämättömyyden tunteista. Koulu koettiin tärkeäksi osaksi arjen kasvatustyötä, mutta sen roolista vanhemmuuden tukijana esiintyi erilaisia näkemyksiä. Johtopäätöksenä korostuu yksilöllisen, helposti saavutettavan ja oikea-aikaisen tuen merkitys sekä kodin ja koulun avoimen yhteistyön tärkeys.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Myllypuron peruskoulun ja Helsingin kaupungin kanssa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen kyselytutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä e-lomakkeella. Kysely lähetettiin Myllypuron koulun yläkoululaisten huoltajille Wilma-järjestelmän kautta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen viitekehyksenä hyödynnettiin kiintymyssuhdeteoriaa, perhejärjestelmäteoriaa, vanhemmuuden roolikarttaa sekä itseohjautuvuusteoriaa. Teoriat tarjosivat kokonaisvaltaisen näkökulman murrosikäisten kasvatukseen ja vanhemmuuden tukemiseen.
Tulosten perusteella vanhempien kokemukset tuen tarpeista ovat yksilöllisiä. Osa vanhemmista koki pärjäävänsä ilman ulkopuolista apua, kun taas osa kertoi kuormittuneisuudesta ja riittämättömyyden tunteista. Koulu koettiin tärkeäksi osaksi arjen kasvatustyötä, mutta sen roolista vanhemmuuden tukijana esiintyi erilaisia näkemyksiä. Johtopäätöksenä korostuu yksilöllisen, helposti saavutettavan ja oikea-aikaisen tuen merkitys sekä kodin ja koulun avoimen yhteistyön tärkeys.