Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liikkuen ja laulaen : 2–3-vuotiaiden jumppamuskarin ohjaaminen

Januzi, Rina (2025)

 
Avaa tiedosto
Januzi_Rina.pdf (541.3Kt)
Lataukset: 


Januzi, Rina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä jumppamuskaria uutena varhaisiän musiikkikasvatuksen opetusmuotona. Tarkastelen erityisesti 2–3-vuotiaiden jumppamuskaria, jossa myös vanhemmat olivat mukana. Tässä opinnäytetyössä esitelty jumppamuskari oli otettu kokeiluun työpaikallani Jamkids Musiikkikoulussa vuonna 2022. Jumppamuskari on Jamkids Musiikkikoulun kehittämä konsepti, joka on musiikkileikkikoulun ja liikuntaleikkikoulun yhdistelmä. Halusin opinnäytetyöni kautta tutkia, miten jumppamuskaria voi toteuttaa ja ohjata.

Opinnäytetyöni tutkimusaineistona oli Jamkids Musiikkikoulun neljä 2–3-vuotiaiden opetusryhmän kertaa, joita ohjasin. Videoin ja havainnoin muistiinpanoin opetuskertoja. Halusin ryhmän opettajana tutkia, kuinka esimerkiksi voidaan yhdistää soitto ja liikunta, kuinka voidaan hyödyntää mahdollisimman paljon opetustilaa sekä miten voidaan yksinkertaisten liikuntavälineiden kautta toteuttaa jumppamuskaria. Esittelen opinnäytetyöni osana neljä tuntisuunnitelmaa esimerkkinä siitä, miten jumppamuskarin voi toteuttaa.

Jumppamuskarin opettajan on tärkeää suunnitella tuntirakenne selkeästi ja johdonmukaisesti sekä huomioida lapsen kehitysvaiheeseen sopivat sisällöt ja toiminnan rytmitys. Lisäksi opettajan tulee luoda lämmin, turvallinen ja kannustava ilmapiiri, jolloin lapset uskaltavat liikkua ja musisoida omalla tavallaan. Opettajan herkkyys havainnoida lasten tarpeita ja vireystilaa sekä toiminnan joustava tilannekohtainen muokkaaminen ovat keskeisiä jumppamuskarin onnistumisen edellytyksiä.

Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa varhaisiän musiikkikasvatuksessa sekä varhaiskasvatuksessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste