Artistin ura ja levy-yhtiöt : haastattelututkimus
Lahtinen, Anna (2025)
Lahtinen, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä major- ja itsenäisen levy-yhtiön artisteilla on suomalaisesta musiikkikentästä sekä siitä, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita he kohtaavat urallaan. Tavoitteena oli myös kartoittaa, millaisin strategioin artistit edistävät uraansa ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän valintoihinsa. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitkä tekijät vaikuttavat artistin urakehitykseen? Mitä haasteita artistit ovat kohdanneet ja miten niitä on ratkottu? Miten artistit kokevat musiikkiteollisuuden toimintaympäristön?
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa hyödynnettiin ryhmähaastattelun menetelmää. Haastatteluun osallistui kaksi suomalaista artistia, toinen itsenäiseltä levy-yhtiöltä ja toinen major levy-yhtiöltä. Molemmilla on useamman vuoden kokemus musiikin tekemisestä ja julkaisemisesta. Haastattelu nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin.
Tuloksissa korostuivat artistien oma-aloitteisuus, verkostoitumisen merkitys ja sosiaalisen median rooli. Yllättävää oli, että sekä major- että indie-artisti kokivat tekevänsä paljon itse, erityisesti musiikin tuotannon ja markkinoinnin osalta. Perinteinen kuva levy-yhtiöiden kaikenkattavasta tuesta ei enää vastaa todellisuutta ja artistilta odotetaan aktiivista otetta myös liiketoiminnallisissa asioissa. Haastatteluissa nousi esiin, että tärkeämpää kuin yhtiön koko tai status on löytää itselle sopiva tiimi ja A&R.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että artistin ura edellyttää monipuolista osaamista, suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää musiikkialan koulutuksessa sekä itsenäisesti toimivien artistien urasuunnittelun tukena.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa hyödynnettiin ryhmähaastattelun menetelmää. Haastatteluun osallistui kaksi suomalaista artistia, toinen itsenäiseltä levy-yhtiöltä ja toinen major levy-yhtiöltä. Molemmilla on useamman vuoden kokemus musiikin tekemisestä ja julkaisemisesta. Haastattelu nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin.
Tuloksissa korostuivat artistien oma-aloitteisuus, verkostoitumisen merkitys ja sosiaalisen median rooli. Yllättävää oli, että sekä major- että indie-artisti kokivat tekevänsä paljon itse, erityisesti musiikin tuotannon ja markkinoinnin osalta. Perinteinen kuva levy-yhtiöiden kaikenkattavasta tuesta ei enää vastaa todellisuutta ja artistilta odotetaan aktiivista otetta myös liiketoiminnallisissa asioissa. Haastatteluissa nousi esiin, että tärkeämpää kuin yhtiön koko tai status on löytää itselle sopiva tiimi ja A&R.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että artistin ura edellyttää monipuolista osaamista, suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää musiikkialan koulutuksessa sekä itsenäisesti toimivien artistien urasuunnittelun tukena.