Hyvin suunniteltu alku : koulunkäynninohjaajien perehdytyksen kehittäminen Isolahden koulussa
Yap, Marja-Leena (2025)
Yap, Marja-Leena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315302
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään koulunkäynninohjaajien perehdyttämisen kehittämistä Isolahden koulussa, Vaasassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa perehdytyksen tämänhetkinen tilanne ja löytää mahdollisia kehittämisen kohteita. Hyvä perehdytys on keskeinen osa koulunkäynninohjaajien työn aloitusta ja ammatillista kehitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina ja siinä hyödynnettiin kyselytutkimusta. Tulokset osoittavat, että viime vuosina perehdytykseen on tehty onnistuneita parannuksia. Kehittämistarpeita ilmeni työnkuvan selkeydessä, hallinnollisissa asioissa ja oppilaiden tukitarpeiden ymmärtämisessä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehittämisehdotuksia perehdytyksen parantamiseksi, kuten perehdytysoppaiden laatimista ja materiaaleja tukemaan koulunkäynninohjaajia työssään. Hyvin toteutettu perehdytys vahvistaa kouluyhteisön toimivuutta ja moniammatillista yhteistyötä sekä lisää koulunkäynninohjaajien valmiuksia kohdata työn haasteet.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina ja siinä hyödynnettiin kyselytutkimusta. Tulokset osoittavat, että viime vuosina perehdytykseen on tehty onnistuneita parannuksia. Kehittämistarpeita ilmeni työnkuvan selkeydessä, hallinnollisissa asioissa ja oppilaiden tukitarpeiden ymmärtämisessä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehittämisehdotuksia perehdytyksen parantamiseksi, kuten perehdytysoppaiden laatimista ja materiaaleja tukemaan koulunkäynninohjaajia työssään. Hyvin toteutettu perehdytys vahvistaa kouluyhteisön toimivuutta ja moniammatillista yhteistyötä sekä lisää koulunkäynninohjaajien valmiuksia kohdata työn haasteet.
