Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sähköisen itsepalvelun kehittäminen myyntiorganisaatiossa

Matikainen, Ida (2025)

Avaa tiedosto
Matikainen_Ida.pdf (1.232Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Matikainen, Ida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315488
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muokannut liiketoimintamalleja ja teknologian kehitys on lisännyt tarvetta digitaalisille ratkaisuille myös B2B-liiketoiminnassa. Näiden myötä yrityksillä on yhä monipuolisemmat mahdollisuudet rakentaa asiakaskokemusta. Asiakkaiden ostoprosessit ovat entistä itsenäisempiä ja tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomiota esimerkiksi sähköisen itsepalvelun asiakaslähtöisyyteen ja sen myötä asiakaskokemukseen, jotta yritys voi säilyttää kilpailukykynsä yhä digitalisoituvammassa maailmassa. Hyvin toteutettu itsepalvelu tuottaa asiakkaalle arvoa sekä lisää kustannustehokkuutta yrityksissä.

Opinnäytetyön kehittämistehtävän tavoite muodostui toimeksiantajayrityksen kiinnostuksesta kehittää sähköistä itsepalvelua asiakaslähtöisemmäksi parantaen asiakaskokemusta. Kehittämistehtävän tavoitteeksi muodostui sähköisen itsepalvelun kehittäminen myyntiorganisaatiossa.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui B2B-asiakaskokemuksen rakentumisen tarkastelusta, teknologian ja digitalisaation roolista liiketoiminnassa sekä prosessien tehostamisesta tekoälyn ja teknologian avulla. Näiden avulla saatiin ymmärrys kehittämistehtävän taustasta ja tietoperustasta.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millainen on sähköisen itsepalvelun vaikuttavuus B2B-asiakaskokemukseen ja miten sähköisellä itsepalvelulla voidaan vaikuttaa B2B-myynnin tehokkuuteen. Tämän lisäksi tärkeäksi tutkimuskohteeksi muodostui ne ominaisuudet, jotka ovat asiakkaille tärkeimpiä sähköisessä itsepalvelussa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, millaisia konkreettisia hyötyjä tai haasteita henkilöstö kokee sähköisen itsepalvelun hyödyntämisestä sekä miten sähköisellä itsepalvelulla voidaan tukea asiakaslähtöistä liiketoimintamallia.

Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia toimeksiantajayrityksen henkilöstölle toteutettujen haastatteluiden avulla, joiden tarkoitus oli saada erilaisia näkemyksiä B2B-portaalin käytöstä ja käyttäjien antamista palautteista. Tämän lisäksi oli kriittisen tärkeää saada tietoa suoraan B2B-portaalin käyttäjiltä, joille tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että käyttäjät ovat melko tyytyväisiä B2B-asiakasportaalin toimintaan ja henkilöstö kokee, että sähköinen itsepalvelu on parantanut työtehokkuutta kohdeorganisaatiossa. Sähköinen itsepalvelu on vaikuttanut asiakaskokemukseen positiivisesti, mutta tuloksissa korostuu, että henkilökohtaista vuorovaikutusta ei haluta menettää.

Kehitystoiveita B2B-portaaliin ilmeni niin käyttäjien kuin henkilöstönkin puolelta. Kehittämällä B2B-portaalin toimintoja ja analytiikkaa, voidaan parantaa merkittävästi asiakaskokemusta mutta myös lisätä kustannustehokkuutta yrityksessä keskittämällä resursseja tuottavampiin tehtäviin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste