Developing a clothing display operating model for retail store chain to enhance store displays and improve sales
Mertanen, Linda (2025)
Mertanen, Linda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415528
Tiivistelmä
This research was conducted for a bachelor´s thesis in the major of Entrepreneurship and Customer Relationship Management, to finding how to develop a clothing display operating model for a retail store chain to enhance store displays and improve sales.The research had three investigative questions, which would enable to obtain research findings that would help create a realistic development proposal. First, it was important to prove the effects of using clothing display instructions on sales and margins in the clothing department. Since the company's employees have not been properly trained to use these clothing display instructions, it was important to find information on how to promote employee learning. After that, it was vital to find out how employees' daily working hours were structured and whether it promoted compliance with the clothing display instructions.
To understand better how broad and versatile the world of Visual Merchandising is secondary data was collected in the form of concepts, history and models through articles and books. To obtain indicative results on how using clothing display instructions affects, primary research was made with implementations. To have better understanding what needs to be taken into consideration in employee training, secondary data was used to find theories, concepts and statistics through articles and books. Then the interview guide with six participants was conducted to have an overall image of employee learning within the case company and how employees’ daily working hours are structured, to understand the challenges.
Then research findings were revealed. Implementation tracking table with before and after pictures gave a clear result in how clothing display instructions impact on the clothing department’s maintenance and to the attractiveness of a store and customer convenience. Theoretical framework and employees’ opinions about promoting employee training were compared to training materials and learning platforms in use and it was easy to spot the development points. The interview results regarding the daily working hours’ structure revealed that there were areas for improvement in the basic operations of the clothing department, which affected the compliance with using the clothing display instructions. Findings highlighted main challenges that were analysed to present clear development steps. In the last chapter research conclusion and recommendation summary are presented with case company feedback. Opinnäytetyö tehtiin osana Tradenomin tutkintoa suuntautuen yrittäjyyteen ja asiakassuhteiden hallintaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vaatteiden esillepanojen toimintamallia vähittäiskauppaketjulle, jotta myymälöiden esillepanot parantuisivat ja myynti kasvaisi. Tutkimukselle valittiin kolme tutkimuskysymystä, joiden vastausten avulla pystyisi luomaan realistisen kehitysehdotuksen. Ensin oli tärkeää todistaa vaatteiden esillepano-ohjeiden käytön vaikutukset myyntiin ja katteeseen. Yrityksen työntekijöille ei ole vielä annettu kunnollista koulutusta esillepano-ohjeiden käyttöön, joten oli tärkeää etsiä tietoa, miten edistää työntekijöiden oppimista. Tämän jälkeen piti saada selville mihin työntekijän päivittäinen työaika menee ja jääkö vaatteiden esillepano-ohjeiden noudattamiselle aikaa.
Jotta pystyisi paremmin ymmärtämään kuinka laaja ja monipuolinen visuaalisen myynnin maailma on, sitä avattiin käsitteiden, historian ja toimintamallien kautta, jota kerättiin artikkeleista ja kirjoista. Esillepanomuutoksia toteutettiin myymälöissä, jotta pystyttiin todistamaan niiden vaikutus. Työntekijöiden kouluttamista varten kerättiin parempaa ymmärrystä oppimisprosessista ja sitä edistävistä seikoista teorioiden, oppimistyylien ja tilastoiden avulla artikkeleista ja kirjoista. Lisäksi toteutettiin yrityksen työntekijöiden (6 hlöä) kanssa haastattelu, jotta saatiin kattava kuva työntekijöiden oppimisesta ja mahdolliset haasteet päivittäisessä työajan käytössä löydettäisiin.
Esillepanomuutosten seurantataulukko sekä ennen-jälkeen kuvat muutoksista antoivat selkeän tuloksen siitä, kuinka vaatteiden esillepano-ohjeiden noudattaminen pukeutumisen osastolla vaikuttaa osaston ylläpitoon, houkuttelevuuteen ja asiakasmukavuuteen. Kun tuloksia oppimisprosessin aineistoista ja työntekijöiden mielipiteistä verrattiin käytössä oleviin koulutusmateriaaleihin ja oppimisalustoihin oli helppo havaita kehityskohteita. Haastattelutulokset päivittäiseen työaikaan liittyen paljastivat puutteita pukeutumisen osaston perustoimintoihin liittyen, ja niillä oli vaikutusta vaatteiden esillepano-ohjeiden noudattamiseen. Tulokset paljastivat haasteita, joihin tarkemman analysoinnin jälkeen pystyttiin esittämään selkeät kehittämistoimenpiteet. Viimeisessä luvussa käydään läpi johtopäätökset ja suositukset sekä kyseessä olevan yrityksen palaute opinnäytetyölle.
To understand better how broad and versatile the world of Visual Merchandising is secondary data was collected in the form of concepts, history and models through articles and books. To obtain indicative results on how using clothing display instructions affects, primary research was made with implementations. To have better understanding what needs to be taken into consideration in employee training, secondary data was used to find theories, concepts and statistics through articles and books. Then the interview guide with six participants was conducted to have an overall image of employee learning within the case company and how employees’ daily working hours are structured, to understand the challenges.
Then research findings were revealed. Implementation tracking table with before and after pictures gave a clear result in how clothing display instructions impact on the clothing department’s maintenance and to the attractiveness of a store and customer convenience. Theoretical framework and employees’ opinions about promoting employee training were compared to training materials and learning platforms in use and it was easy to spot the development points. The interview results regarding the daily working hours’ structure revealed that there were areas for improvement in the basic operations of the clothing department, which affected the compliance with using the clothing display instructions. Findings highlighted main challenges that were analysed to present clear development steps. In the last chapter research conclusion and recommendation summary are presented with case company feedback.
Jotta pystyisi paremmin ymmärtämään kuinka laaja ja monipuolinen visuaalisen myynnin maailma on, sitä avattiin käsitteiden, historian ja toimintamallien kautta, jota kerättiin artikkeleista ja kirjoista. Esillepanomuutoksia toteutettiin myymälöissä, jotta pystyttiin todistamaan niiden vaikutus. Työntekijöiden kouluttamista varten kerättiin parempaa ymmärrystä oppimisprosessista ja sitä edistävistä seikoista teorioiden, oppimistyylien ja tilastoiden avulla artikkeleista ja kirjoista. Lisäksi toteutettiin yrityksen työntekijöiden (6 hlöä) kanssa haastattelu, jotta saatiin kattava kuva työntekijöiden oppimisesta ja mahdolliset haasteet päivittäisessä työajan käytössä löydettäisiin.
Esillepanomuutosten seurantataulukko sekä ennen-jälkeen kuvat muutoksista antoivat selkeän tuloksen siitä, kuinka vaatteiden esillepano-ohjeiden noudattaminen pukeutumisen osastolla vaikuttaa osaston ylläpitoon, houkuttelevuuteen ja asiakasmukavuuteen. Kun tuloksia oppimisprosessin aineistoista ja työntekijöiden mielipiteistä verrattiin käytössä oleviin koulutusmateriaaleihin ja oppimisalustoihin oli helppo havaita kehityskohteita. Haastattelutulokset päivittäiseen työaikaan liittyen paljastivat puutteita pukeutumisen osaston perustoimintoihin liittyen, ja niillä oli vaikutusta vaatteiden esillepano-ohjeiden noudattamiseen. Tulokset paljastivat haasteita, joihin tarkemman analysoinnin jälkeen pystyttiin esittämään selkeät kehittämistoimenpiteet. Viimeisessä luvussa käydään läpi johtopäätökset ja suositukset sekä kyseessä olevan yrityksen palaute opinnäytetyölle.