Sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelutyökalu uudelle yrittäjälle
Willman, Oona (2025)
Willman, Oona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515817
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona aloittelevalle yksinyrittäjälle. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointiin tarkoitettu suunnittelutyökalu aloittelevalle yksinyrittäjälle. Lisäksi haluttiin tarjota käytännönläheisiä ohjeita sosiaalisen median hyödyntämiseksi yrityksen näkyvyyden ja asiakaskunnan kasvattamisessa. Sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelemiseen ja seurantaan tarkoitettu työkalu on tehty toimeksiantajan tarpeiden ja toiveiden pohjalta. Markkinoinnin suunnittelutyökalu on rajattu koskemaan ainoastaan sosiaalista mediaa ja se keskittyy toimeksiantajan kohderyhmän käytössä oleviin kanaviin.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta eli sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelutyökalun rakentamisesta. Teoriaosuudessa on käsitelty digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa sekä valittujen sosiaalisen median kanavien erityispiirteitä. Tietoperustan pohjana on käytetty alan kirjallisuutta sekä erilaisia asiantuntijakirjoituksia, artikkeleita ja verkkomateriaaleja.
Tietoperustan pohjalta on rakennettu opinnäytetyön toiminnallinen osa toimeksiantona. Tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle työkalupohja sosiaalisen median markkinoinnin suunnitteluun sekä helpottaa sosiaalisen median käyttämistä yksinyrittäjän markkinoinnissa. Sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelutyökalu sisältää pohjan kvartaalisuunnitelmille, konkreettisia julkaisuideoita, sekä erillisen Excel-pohjan ja ohjeita markkinoinnin tavoitteiden seurantaan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajan tarpeiden mukainen, helposti käyttöönotettava työkalu sosiaalisen median markkinoinnin aloittamiseen yrityksen perustamisen alkuvaiheessa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta eli sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelutyökalun rakentamisesta. Teoriaosuudessa on käsitelty digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa sekä valittujen sosiaalisen median kanavien erityispiirteitä. Tietoperustan pohjana on käytetty alan kirjallisuutta sekä erilaisia asiantuntijakirjoituksia, artikkeleita ja verkkomateriaaleja.
Tietoperustan pohjalta on rakennettu opinnäytetyön toiminnallinen osa toimeksiantona. Tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle työkalupohja sosiaalisen median markkinoinnin suunnitteluun sekä helpottaa sosiaalisen median käyttämistä yksinyrittäjän markkinoinnissa. Sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelutyökalu sisältää pohjan kvartaalisuunnitelmille, konkreettisia julkaisuideoita, sekä erillisen Excel-pohjan ja ohjeita markkinoinnin tavoitteiden seurantaan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajan tarpeiden mukainen, helposti käyttöönotettava työkalu sosiaalisen median markkinoinnin aloittamiseen yrityksen perustamisen alkuvaiheessa.