Miten koulukuraattori voi tukea maahanmuuttajataustaisen hyvinvointia peruskoulussa
Riekki, Hilja-Maria; Sanmorí, Maria Chiara (2025)
Riekki, Hilja-Maria
Sanmorí, Maria Chiara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315463
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli koota yhteen tutkittua tietoa siitä, miten koulukuraattori voi edistää maahanmuuttajataustaisen peruskoululaisen hyvinvointia. Tavoitteena oli muodostaa tutkimusten tuloksista selkeä kokonaisuus, jota koulukuraattori voisi hyödyntää työskennellessään maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakua suoritettiin seuraavissa tietoakannoissa: Oula-Finna, kotimaiset artikkelit ja kansainväliset e-artikkelit, Finna.fi sekä EBSCO Database. Tutkimusaineistoiksi valikoitui kuusi tutkimuksemme aiheeseen relevanttia tieteellisiä artikkeleita. Valittua aineistoa analysoitiin teemoittamalla soveltaen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, mitä asioita kulukuraattorin on otettava huomioon maahanmuuttajataustaisen kohtaamisessa sekä miten häntä on tuettava kouluympäristössä. Keskeisiä teemoja maahanmuuttajataustaisen tukemisessa ovat oppilaan kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen kohtaaminen, koulun sosiaalisen ympäristön kehittäminen, monialaisen, kodin ja koulun yhteistyön edistäminen, koulun tukimenetelmien hyödyntäminen, kouluhenkilökunnan ammattitaidon kehittymisen tukeminen sekä koulukuraattorin oman ammatillinen kehittyminen monikulttuurisuustyössä. Koulukuraattorin tehtävä maahanmuuttajataustaisten hyvinvoinnin tukijana korostui, mutta on otettava huomioon koko koulun ympäristön merkitys maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Kirjallisuuskatsauksemme tulokset olivat laajoja merkityksellisiä kokonaisuuksia, mutta aihetta on tutkittava lisää. Maahanmuuttajataustaisista oppilaista on vähän tutkimustietoa sekä kansainvälisesti, että Suomessa. Lisätutkimuksia tarvitaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden haasteiden tunnistamisessa ja niihin vastaamisessa sekä heidän hyvinvointinsa kokonaisvaltaisessa tukemisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakua suoritettiin seuraavissa tietoakannoissa: Oula-Finna, kotimaiset artikkelit ja kansainväliset e-artikkelit, Finna.fi sekä EBSCO Database. Tutkimusaineistoiksi valikoitui kuusi tutkimuksemme aiheeseen relevanttia tieteellisiä artikkeleita. Valittua aineistoa analysoitiin teemoittamalla soveltaen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, mitä asioita kulukuraattorin on otettava huomioon maahanmuuttajataustaisen kohtaamisessa sekä miten häntä on tuettava kouluympäristössä. Keskeisiä teemoja maahanmuuttajataustaisen tukemisessa ovat oppilaan kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen kohtaaminen, koulun sosiaalisen ympäristön kehittäminen, monialaisen, kodin ja koulun yhteistyön edistäminen, koulun tukimenetelmien hyödyntäminen, kouluhenkilökunnan ammattitaidon kehittymisen tukeminen sekä koulukuraattorin oman ammatillinen kehittyminen monikulttuurisuustyössä. Koulukuraattorin tehtävä maahanmuuttajataustaisten hyvinvoinnin tukijana korostui, mutta on otettava huomioon koko koulun ympäristön merkitys maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Kirjallisuuskatsauksemme tulokset olivat laajoja merkityksellisiä kokonaisuuksia, mutta aihetta on tutkittava lisää. Maahanmuuttajataustaisista oppilaista on vähän tutkimustietoa sekä kansainvälisesti, että Suomessa. Lisätutkimuksia tarvitaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden haasteiden tunnistamisessa ja niihin vastaamisessa sekä heidän hyvinvointinsa kokonaisvaltaisessa tukemisessa.