Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensihoitajaopiskelijoiden kokemuksia pelillisestä oppimisesta

Timonen, Teresa; Ålander, Johanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Timonen_Alander.pdf (1.169Mt)
Lataukset: 


Timonen, Teresa
Ålander, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415632
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö vastaa tarpeeseen kehittää ensihoitajakoulutuksen oppimismenetelmiä hyödyntämällä pelillisiä ratkaisuja. Oulun ammattikorkeakoulussa käytössä oleva Breathe Paramedic-mobiilipeli tarjoaa uudenlaisen tavan harjoitella ensihoidon päätöksentekoa, kliinistä ajattelua ja tilannetietoisuutta virtuaalisesti, mutta sen oppimishyötyjä ei ole tutkittu opiskelijalähtöisesti. Opinnäytetyö pyrkii ratkaisemaan haasteen selvittämällä, miten opiskelijat kokevat pelin oppimismenetelmänä, lisäksi se syventää ymmärrystä Breathe Paramedic-pelin oppimishyödyistä ensihoitajaopiskelijoiden näkökulmasta.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ensihoidon opiskelijoiden kokemuksia Breathe Paramedic-mobiilipelistä oppimismenetelmänä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa pelillisen oppimisen merkityksestä ensihoitajakoulutuksessa sekä tarkastella pelin toimivuutta ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Lisäksi tutkimuksessa on tarkasteltu pelin käytettävyyttä ja pedagogista arvoa sekä tunnistetiin sen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tulevaisuuden opetuskäyttöä varten.

Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat Breathe Paramedic- mobiilipelin pääosin myönteisenä ja tehokkaana oppimisvälineenä, erityisesti opintojen alkuvaiheessa. Peli auttoi heitä konkretisoimaan teoriaa käytännön tilanteissa, harjoittelemaan hoitoprotokollia ja lääkehoitoa sekä kehittämään kliinistä päätöksentekoa turvallisessa ympäristössä. Välitön palaute pelissä koettiin hyödyllisenä omien kehityskohteiden tunnistamisessa. Opiskelijat toivat esiin myös kehityskohteita, kuten potilastapausten monipuolistamisen, palautteen selkeyttämisen ja teknisten toimivuuden parantamisen. Opiskelijoiden mukaan peli ei kuitenkaan korvannut perinteistä opetusta ja käytännön harjoittelua, vaan toimi sen tukena.

Tutkimuksen tulosten mukaan johtopäätöksenä voidaan todeta, että Breathe Paramedic mobiilipelillä on arvoa ensihoidon opetuksessa. Pelin kehittämiseksi tulisi panostaa erityisesti sisällön monipuolisuuteen ja palautteen laatuun. Lisäksi on tarvetta parantaa pelin audiovisuaalista todentuntuisuutta, selkeyttää arviointianalytiikkaa ja tukea opettajan roolia pelin hyödyntämisessä. Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia pelin pitkäaikaisia oppimisvaikutuksia ja sekä tarkastella mobiilipelaamista opettajan näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste