Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Positiivisen pedagogiikan käyttäminen perehdytyksessä

Kivinen, Vilma (2025)

 
Avaa tiedosto
Kivinen_Vilma.pdf (668.1Kt)
Lataukset: 


Kivinen, Vilma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Helsingin kaakkoisella varhaiskasvatusalueella työskentelevät varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat työsuhteen alussa järjestetyn perehdytyksen. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen työntekijöillä on perehdytyksestä ja kuinka he itse kuvaavat kokemuksiaan. Opinnäytetyössä tavoitteena oli luoda perehdytysmalli, jossa painotettiin positiivisen pedagogiikan käyttämistä perehdytyksessä. Perehdytysmalli pohjautui positiivisen pedagogiikan teoriatietoon.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui positiivisen pedagogiikan sekä perehdytyksen käsitteiden ympärille. Positiivista pedagogiikkaa tarkasteltiin yleisellä tasolla ja siinä painottui muun muassa teoriatieto positiivisesta pedagogiikasta varhaiskasvatuksessa sekä PERMA-hyvinvointiteoriasta. Perehdytyksen osalta keskeinen sisältö liittyi perehdytyksen merkitykselle hyvinvoinnille sekä esihenkilön rooliin perehdytyksessä.

Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin kirjoituskutsuna. Kirjoituskutsussa varhaiskasvatuksen työntekijät kirjoittivat omista perehdytyskokemuksistaan. Kerätystä aineistosta muodostettiin sisällönanalyysin kautta teemat ja teemoja peilattiin positiivisen pedagogiikan teoriaan ja tarkasteltiin, minkälaisia yhtäläisyyksiä näistä löytyi.

Opinnäytetyön aineiston perusteella kävi ilmi, että perehdytys koettiin tärkeäksi. Perehdytykseen käytetty aika vaihteli vastauksissa ja samoin perehdytyksen sisältö. Perehdytystä toteutettiin varhaiskasvatusyksiköissä niin esihenkilöiden kuin myös tiimin tasolla. Johtopäätöksenä todettiin, että positiivinen pedagogiikka lisää hyvinvointia ja sitä voidaan käyttää perehdytyksessä. Luotu perehdytysmalli on siihen yksi mahdollisuus.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste