Verensiirto ja verensiirtoreaktioiden tunnistaminen ja hoito : sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisesta virtuaalipotilaan avulla
Niemi, Carita; Pullinen, Mirjam (2015)
Niemi, Carita
Pullinen, Mirjam
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504134251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504134251
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun TehoPro-hanketta, jonka tehtävänä on oppimisympäristöjen kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia siitä, millä tavoin opiskelijat kokevat oppivansa CareMe-oppimispelin verensiirtoskenaarion avulla.
Tutkimukseen osallistui 12 Metropolia Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka olivat suorittaneet kirurgisen potilaan hoitotyön teorian ja harjoittelun, sekä kurssin toteutukseen kuuluvan verensiirron teorian. Opiskelijat osallistuivat CareMe-pelin pelaamistilaisuuteen, jonka jälkeen heitä haastateltiin puolistrukturoidulla ryhmäteemahaastattelulla. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että opiskelijat kokivat CareMe-oppimispelin hyödylliseksi oppimisen apuvälineeksi ja kehittävän verensiirron ja verensiirtoreaktioiden tunnistamisen ja hoitamisen taitoja. Tuloksista ilmeni myös oppimispelin lisäävän tietotaitoa ja oppimista vuorovaikutuksen, ryhmätyöskentelyn, pelin visuaalisuuden, päätöksenteon sekä palautteen kautta. Opiskelijat kokivat pelin ohjaavan päätöksentekoa ja olisivat kaivanneet enemmän palautetta tehdyistä päätöksistä.
Tutkimuksemme vahvistaa CareMe-oppimispelin olevan vahva oppimisen apuväline, kun sitä käytetään teoriaopetuksen tukena. Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista käyttää CareMe-oppimispelin kehittämisessä jatkossa. Tuloksien pohjalta pelin toiminnallisuuksia on mahdollista kehittää opiskelijoiden oppimista edistävämpään suuntaan.
Tutkimukseen osallistui 12 Metropolia Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka olivat suorittaneet kirurgisen potilaan hoitotyön teorian ja harjoittelun, sekä kurssin toteutukseen kuuluvan verensiirron teorian. Opiskelijat osallistuivat CareMe-pelin pelaamistilaisuuteen, jonka jälkeen heitä haastateltiin puolistrukturoidulla ryhmäteemahaastattelulla. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että opiskelijat kokivat CareMe-oppimispelin hyödylliseksi oppimisen apuvälineeksi ja kehittävän verensiirron ja verensiirtoreaktioiden tunnistamisen ja hoitamisen taitoja. Tuloksista ilmeni myös oppimispelin lisäävän tietotaitoa ja oppimista vuorovaikutuksen, ryhmätyöskentelyn, pelin visuaalisuuden, päätöksenteon sekä palautteen kautta. Opiskelijat kokivat pelin ohjaavan päätöksentekoa ja olisivat kaivanneet enemmän palautetta tehdyistä päätöksistä.
Tutkimuksemme vahvistaa CareMe-oppimispelin olevan vahva oppimisen apuväline, kun sitä käytetään teoriaopetuksen tukena. Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista käyttää CareMe-oppimispelin kehittämisessä jatkossa. Tuloksien pohjalta pelin toiminnallisuuksia on mahdollista kehittää opiskelijoiden oppimista edistävämpään suuntaan.