Urheilu on paikallisradion kuningaslaji : urheilun rooli Radio Megan vuoden 2024 ohjelmatarjonnassa
Leppäjärvi, Kalle-Kari (2025)
Leppäjärvi, Kalle-Kari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515682
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin urheilun ja radion välistä suhdetta nykyisessä, jatkuvasti muuttuvassa mediaympäristössä. Erityinen huomio kiinnittyi urheilujournalismin asemaan paikallisradiossa. Tutkimuksen kohteena toimi oululainen Radio Mega.
Aineistona hyödynsin Radio Megan verkkosivuilla julkaistuja urheiluaiheisia podcast-tallenteita, joiden pohjalta toteutin määrällinen analyysi sisällön painotuksista ja urheilulajeista. Lisäksi tutkimusta syvensi tutkimushaastattelu, jossa näkemyksiään paikallisradion ja urheilun suhteesta sekä Radio Megan toiminnasta jakoi aseman ohjelmapäällikkö Mika Kuki. Haastattelu muodosti keskeisen osan tutkimusaineistoa, sillä Kukilla on pitkä kokemus radioalalta ja ajankohtaista tietoa nykyisestä mediakentästä.
Digitalisaation ja median murroksen myötä urheilusisältöä on nykyisin tarjolla useiden eri kanavien, kuten suoratoistopalveluiden, internetin, television ja podcastien kautta. Nämä muutokset vaikuttavat myös radion ja urheilun vuorovaikutukseen. Vaikka radio reagoi muutoksiin usein muita medioita hitaammin, senkin on lopulta sopeuduttava muuttuvan mediarakenteen tuomiin haasteisiin. This thesis examined the relationship between sports and radio in the current constantly evolving media environment. Special attention was given to the role of sports journalism in local radio. The subject of the study was the local radio station Radio Mega, based in Oulu.
The research material consisted of sport related podcast recordings published on Radio Mega’s website, which were used to conduct a quantitative analysis on content emphasis and types of sports featured. In addition, the research was deepened by a research interview in which the station’s program director, shared his views on the relationship between local radio and sports as well as on the operations of Radio Mega. The interview formed a central part of the research material, as Kuki has extensive experience in the radio industry and up-to-date knowledge of the contemporary media landscape.
Due to digitalization and the transformation of media, sports content is increasingly available through various channels, such as streaming services, the internet, television and podcasts. These changes also affected the interaction between radio and sports. Although radio often responded to changes more slowly than other media, it too ultimately has to adapt to the challenges brought about by the changing media structure.
Aineistona hyödynsin Radio Megan verkkosivuilla julkaistuja urheiluaiheisia podcast-tallenteita, joiden pohjalta toteutin määrällinen analyysi sisällön painotuksista ja urheilulajeista. Lisäksi tutkimusta syvensi tutkimushaastattelu, jossa näkemyksiään paikallisradion ja urheilun suhteesta sekä Radio Megan toiminnasta jakoi aseman ohjelmapäällikkö Mika Kuki. Haastattelu muodosti keskeisen osan tutkimusaineistoa, sillä Kukilla on pitkä kokemus radioalalta ja ajankohtaista tietoa nykyisestä mediakentästä.
Digitalisaation ja median murroksen myötä urheilusisältöä on nykyisin tarjolla useiden eri kanavien, kuten suoratoistopalveluiden, internetin, television ja podcastien kautta. Nämä muutokset vaikuttavat myös radion ja urheilun vuorovaikutukseen. Vaikka radio reagoi muutoksiin usein muita medioita hitaammin, senkin on lopulta sopeuduttava muuttuvan mediarakenteen tuomiin haasteisiin.
The research material consisted of sport related podcast recordings published on Radio Mega’s website, which were used to conduct a quantitative analysis on content emphasis and types of sports featured. In addition, the research was deepened by a research interview in which the station’s program director, shared his views on the relationship between local radio and sports as well as on the operations of Radio Mega. The interview formed a central part of the research material, as Kuki has extensive experience in the radio industry and up-to-date knowledge of the contemporary media landscape.
Due to digitalization and the transformation of media, sports content is increasingly available through various channels, such as streaming services, the internet, television and podcasts. These changes also affected the interaction between radio and sports. Although radio often responded to changes more slowly than other media, it too ultimately has to adapt to the challenges brought about by the changing media structure.