Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sukellus OYS:n Instagram-syötteeseen : millaiset tekstuaaliset ja visuaaliset sisällöt lisäävät sitoutumista Oulun yliopistollisen sairaalan Instagramissa?

Mikkonen, Tommi (2025)

 
Avaa tiedosto
Mikkonen_Tommi.pdf (1.095Mt)
Lataukset: 


Mikkonen, Tommi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515804
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) Instagram-feedin julkaisujen sitouttavuutta monimenetelmällisellä tutkimuksella. Työn tavoitteena oli tutkia laadullisen analyysin kautta sitouttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja löytää tekstuaalisia ja visuaalisia elementtejä, jotka voisivat selittää korkeampaa sitoutumistasoa tietyissä julkaisutyypeissä. Määrällisen analyysin tarkoituksena oli taustoittaa ja tukea laadullista analyysia sitoutumisprosenttien laskemisen ja vertailun kautta, mikä mahdollisti syvällisemmän vastauksen tutkimuskysymykseen. Tutkimusaineistoon kuului 142 kuvakaappausta, joita käytin pohjana monimenetelmällisen tutkimuksen tekemiseen.

Opinnäytetyössä selvisi, että julkaisut, joissa yhdistyvät emotionaaliset ja informatiiviset sisällöt sekä teknisiltä perusteiltaan toimiva visuaalisuus, herättävät enemmän reaktioita ja sitoutumista OYS:n Instagramissa.

Työskentelin aiemmin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella erilaisissa viestinnän tehtävissä, ja minua kiinnosti sosiaalisen median vaikuttavuus julkisen terveydenhuollon kontekstissa. Huomasin, että tiedottavan luonteensa vuoksi julkisen terveydenhuollon sosiaalisen median sisällöt painottuvat usein informatiiviseen ja asiapitoiseen viestintään, mikä saattaa rajata tunteisiin vetoavan sisällön osuutta. Halusin saada selville, voisiko somesisältöjä analysoida tarkemmin, jotta sisältöjen sitouttamiseen vaikuttavia tekijöitä voisi tunnistaa ja tasapainottaa.

Tietoperustassa käsittelin yhteisö- ja organisaatioviestintää, organisaatioiden suhdetta sosiaaliseen mediaan sekä Instagramin hyödyllisyyttä organisaatioviestinnässä. Käsittelin lyhyesti myös Instagramin omaa analytiikkaa ja Instagram-syötettä. Lopuksi käsittelin tutkimusaiheeseen liittyviä aiempia tutkimuksia ja sitoutuneen yleisön merkitystä.

Opinnäytetyön tulokset osoittavat, miten visuaaliset ja tekstuaaliset sisällöt voivat vaikuttaa yleisön sitoutumiseen julkisen terveydenhuollon viestinnässä. Tuloksia voidaan hyödyntää viestinnän suunnittelussa ja näkyvyyden lisäämisessä. Jatkossa tutkimusta voisi laajentaa esimerkiksi vertailemalla eri organisaatioiden sisältöjä tai syventymällä tarinallisuuden vaikutuksiin pitkällä aikavälillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste