Oulun NMKY Bränditutkimus
Kuukasjärvi, Aaro-Samuli (2025)
Kuukasjärvi, Aaro-Samuli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515837
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitä nimeä Oulun NMKY tulisi käyttää. Yhdistys tunnetaan usealla eri nimellä, kuten Oulun NMKY, YMCA Oulu, YNNI, ONMKY ja Oulun Nuorten Miesten yhdistys, mikä saattaa aiheuttaa epäselvyyttä niin yhdistyksen jäsenille kuin sen ulkopuolisille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, miten eri nimivaihtoehdot koetaan, tunnetaan ja mitä mielikuvia niihin liittyy. Työssä hyödynnettiin aiempaa tutkimustietoa brändinimen merkityksestä, tunnettuudesta ja vaikutuksesta kuluttajakokemukseen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että vastaajien enemmistön mielestä YNNI on helpoimmin lausuttava, muistettava sekä yleisimmin käytetty nimi yhdistyksestä. Tutkimustulosten perusteella voidaan myös todeta, että vastaajat osaavat liittää Oulun NMKY:hyn arvoja, kuten kristillisyys, tasa-arvo, hyvinvointi ja liikunnallisuus, perinteet, rehellisyys sekä luotettavuus. Nämä arvot ovat linjassa yhdistyksen itse määrittämien brändiarvojen kanssa. Kristilliset arvot herättivät vastaajissa sekä positiivisia että negatiivisia mielikuvia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että YNNI on selvästi tunnetuin nimi vastaajien keskuudessa, ja sen käyttöä voisi hyvin lisätä yhdistyksen toiminnassa. Samalla olisi hyödyllistä selkeyttää, mitkä nimistä ovat yhdistyksen virallisia nimiä ja mitkä toimivat lempiniminä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, miten eri nimivaihtoehdot koetaan, tunnetaan ja mitä mielikuvia niihin liittyy. Työssä hyödynnettiin aiempaa tutkimustietoa brändinimen merkityksestä, tunnettuudesta ja vaikutuksesta kuluttajakokemukseen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että vastaajien enemmistön mielestä YNNI on helpoimmin lausuttava, muistettava sekä yleisimmin käytetty nimi yhdistyksestä. Tutkimustulosten perusteella voidaan myös todeta, että vastaajat osaavat liittää Oulun NMKY:hyn arvoja, kuten kristillisyys, tasa-arvo, hyvinvointi ja liikunnallisuus, perinteet, rehellisyys sekä luotettavuus. Nämä arvot ovat linjassa yhdistyksen itse määrittämien brändiarvojen kanssa. Kristilliset arvot herättivät vastaajissa sekä positiivisia että negatiivisia mielikuvia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että YNNI on selvästi tunnetuin nimi vastaajien keskuudessa, ja sen käyttöä voisi hyvin lisätä yhdistyksen toiminnassa. Samalla olisi hyödyllistä selkeyttää, mitkä nimistä ovat yhdistyksen virallisia nimiä ja mitkä toimivat lempiniminä.