Oulun ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkemys negatiivisen sosiaalisen median julkisuuden vaikutuksista ostokäyttäytymiseen
Nieminen, Aino; Heikkilä, Sofia (2025)
Nieminen, Aino
Heikkilä, Sofia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515847
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Oulun ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkemystä negatiivisen sosiaalisen median julkisuuden vaikutuksista ostokäyttäytymiseen. Työssä selvitettiin vaikuttaako negatiivinen sosiaalisen median julkisuus todellisuudessa ostokäyttäytymiseen ja miten se voi vaikuttaa yrityksiin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat:
1. Miten sosiaalisessa mediassa ilmenevä negatiivinen julkisuus vaikuttaa Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ostopäätöksiin?
2. Mitkä tekijät ja kontekstit vaikuttavat siihen, miten Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat kokevat negatiivisen sosiaalisen median julkisuuden muokkaavan heidän ostopäätöksiään?
3. Miten negatiivinen sosiaalisen median julkisuus vaikuttaa yrityksen maineeseen ja menestykseen?
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee syvemmin kuluttajakäyttäytymistä, psykologista näkökulmaa, sosiaalista mediaa sekä negatiivisen sosiaalisen median julkisuuden vaikutusta yrityksiin. Kuluttajakäyttäytymisen osuudessa tarkastellaan ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Sosiaalista mediaa käsittelevässä luvussa kerrotaan sen historiasta, suosituimmista alustoista ja sen vaikutuksesta kuluttajiin. Negatiivisen julkisuuden osalta tarkastellaan sen vaikutusta yrityksen maineeseen, brändimielikuvaan ja mahdollisia positiivisia seurauksia.
Aineistonkeruussa käytettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa. Tutkimusta varten opiskelijoille toteutettiin kyselylomake ja haastattelu. Näiden lisäksi toteutettiin haastattelu yrittäjälle, jonka yritys oli kohdannut negatiivista sosiaalisen median julkisuutta. Kyselyyn vastasi yhteensä 569 henkilöä ja kuluttajahaastatteluun 7 henkilöä. Tulokset osoittavat, että negatiivisella sosiaalisen median näkyvyydellä on vaikutusta ostopäätöksiin, mutta vaikutus riippuu muun muassa tiedonlähteistä, sosiaalisesta ympäristöstä ja yrityksen reagoinnista.
Työ rajattiin Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoihin, jotta rajaus olisi riittävän selkeä. Prosessi oli onnistunut ja kehitti ammatillista osaamistamme erityisesti kriittisessä ajattelussa, tieteellisessä kirjoittamisessa ja ajanhallinnassa. Työssä nousi esiin myös useita mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, kuten negatiivisen julkisuuden pitkän aikavälin vaikutusten tarkastelu.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat:
1. Miten sosiaalisessa mediassa ilmenevä negatiivinen julkisuus vaikuttaa Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ostopäätöksiin?
2. Mitkä tekijät ja kontekstit vaikuttavat siihen, miten Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat kokevat negatiivisen sosiaalisen median julkisuuden muokkaavan heidän ostopäätöksiään?
3. Miten negatiivinen sosiaalisen median julkisuus vaikuttaa yrityksen maineeseen ja menestykseen?
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee syvemmin kuluttajakäyttäytymistä, psykologista näkökulmaa, sosiaalista mediaa sekä negatiivisen sosiaalisen median julkisuuden vaikutusta yrityksiin. Kuluttajakäyttäytymisen osuudessa tarkastellaan ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Sosiaalista mediaa käsittelevässä luvussa kerrotaan sen historiasta, suosituimmista alustoista ja sen vaikutuksesta kuluttajiin. Negatiivisen julkisuuden osalta tarkastellaan sen vaikutusta yrityksen maineeseen, brändimielikuvaan ja mahdollisia positiivisia seurauksia.
Aineistonkeruussa käytettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa. Tutkimusta varten opiskelijoille toteutettiin kyselylomake ja haastattelu. Näiden lisäksi toteutettiin haastattelu yrittäjälle, jonka yritys oli kohdannut negatiivista sosiaalisen median julkisuutta. Kyselyyn vastasi yhteensä 569 henkilöä ja kuluttajahaastatteluun 7 henkilöä. Tulokset osoittavat, että negatiivisella sosiaalisen median näkyvyydellä on vaikutusta ostopäätöksiin, mutta vaikutus riippuu muun muassa tiedonlähteistä, sosiaalisesta ympäristöstä ja yrityksen reagoinnista.
Työ rajattiin Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoihin, jotta rajaus olisi riittävän selkeä. Prosessi oli onnistunut ja kehitti ammatillista osaamistamme erityisesti kriittisessä ajattelussa, tieteellisessä kirjoittamisessa ja ajanhallinnassa. Työssä nousi esiin myös useita mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, kuten negatiivisen julkisuuden pitkän aikavälin vaikutusten tarkastelu.