Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Palveluiden käytön vaikutus asiakassitoutumiseen finanssialan yrityksessä

Mielonen, Aaro (2025)

 
Avaa tiedosto
Mielonen_Aaro.pdf (2.078Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Mielonen, Aaro
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615947
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten palveluiden käytöllä ja muilla palveluihin liittyvillä tekijöillä on vaikutusta asiakkaan sitoutumiseen palveluja tuottavaan yritykseen. Päätutkimusongelmana oli ”Miten palveluiden käyttö vaikuttaa asiakkaan sitoutumiseen finanssialan yrityksessä?”. Työssä tarkasteltiin sitoutumisen käsitettä sekä sen taustalla keskeisesti vaikuttavia tekijöitä kuten asiakkaan kokema arvo ja asiakastyytyväisyys. Myös asiakkaan aktiivinen rooli osana palvelun tuottamisen prosessia nostetaan keskeisesti esille. Teorian jäsentelyssä hyödynnettiin painettuja teoksia, tieteellisiä artikkeleita sekä muita internetistä löytyviä tieteellisiä aineistoja. Teorian pohjalta voitiin olettaa, että aktiivisella palveluiden käytöllä on vaikutusta sitoutumiseen.

Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiannosta finanssialalla toimivalle yritykselle. Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin sähköpostiin toimitetulla kyselytutkimuksella, jonka kohderyhmänä oli mikro- ja pk-yrityssegmentin asiakkaita. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Näyte tutkimuksen toteuttamista varten kerättiin toimeksiantajana toimineen yrityksen asiakasrekisteristä. Työ noudattaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun määrittelemää opinnäytetyön rakennetta koostuen johdannosta, teoriasta, empiirisestä osasta sekä johtopäätöksistä.

Kyselytutkimuksen vastauksien pohjalta selvitettiin sekä teoriaa tukevia että teoriasta poikkeavia tuloksia ja näkökulmia. Analysoinnin alkuvaiheessa tarkasteltiin tutkimuksen vastauksia kysymyskohtaisesti. Tämän jälkeen keskityttiin tekemään syvempiä analyysejä erityisesti sitoutumisen kannalta. Sitoutumista tarkasteltiin muun muassa palveluiden käytön, aktiivisuuden, asiakas kokemusten, NPS-arvosanan sekä asiakkaana pysymiseen liittyvien kysymyksen kautta. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin muun muassa ristiintaulukointeja ja korrelaatioita.

Empiirisen tutkimus tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että palveluiden käyttämisellä on vaikutusta asiakkaiden sitoutumiseen. Onnistuneet palvelukokemukset vahvistavat sitoutumista ja se luo pitkäaikaisille asiakassuhteille ja useampien yrityksen tarjoamien palvelujen käytölle. Erityyppiset palvelut eivät sitoutumisen näkökulmasta erotu toisistaan. Suuria eroja ei havaittu, kun tarkasteltiin yksittäisten palveluiden vaikuttavuutta, mutta palveluita käyttävissä oli suuri ero niihin, jotka eivät olleet käyttäneet palveluita lainkaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste