Tuotannonhallinnan sovellusohjelmat rakentamistekniikan AMK-opetuksessa
Mansikkamäki, Markus (2025)
Mansikkamäki, Markus
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415649
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu on ottanut käyttöön uusia sovellusohjelmia tuotannon opetukseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuotannossa käytettävien yleisimpien sovellusohjelmien sopivuus opetukseen opetussuunnitelmien ja käyttäjäkokemuksien avulla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin aluksi rakennusmestarin ja tuotantoinsinöörin ohjeellisiin valtakunnallisiin ja koulun omiin opetussuunnitelmiin. Sen jälkeen käytiin läpi myös sovellusten omia käyttöoppaita. Opetuksesta haettiin kokemuksia osallistumalla opinjaksoille, joissa sovelluksia käytettiin, ja tekemällä kyselyitä opiskelijoille. Kokemuksia haettiin myös osallistumalla työmaan tarkastukseen, jossa käytettiin siihen tarkoitettua sovellusta.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että nyt käyttöönotettavat sovellukset sopivat hyvin opetukseen. Sovelluksien opetuksesta kannattaa tehdä vielä lisätutkimuksia, jotta kaikkiin kyselyssä piiloon jääneisiin kysymyksiin saataisiin vastaukset. Mahdollisia selvitettäviä asioita olisivat, mitkä tuntitehtävien ja projektitöiden osiot olivat opiskelijoille vaikeita.
Opinnäytetyössä perehdyttiin aluksi rakennusmestarin ja tuotantoinsinöörin ohjeellisiin valtakunnallisiin ja koulun omiin opetussuunnitelmiin. Sen jälkeen käytiin läpi myös sovellusten omia käyttöoppaita. Opetuksesta haettiin kokemuksia osallistumalla opinjaksoille, joissa sovelluksia käytettiin, ja tekemällä kyselyitä opiskelijoille. Kokemuksia haettiin myös osallistumalla työmaan tarkastukseen, jossa käytettiin siihen tarkoitettua sovellusta.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että nyt käyttöönotettavat sovellukset sopivat hyvin opetukseen. Sovelluksien opetuksesta kannattaa tehdä vielä lisätutkimuksia, jotta kaikkiin kyselyssä piiloon jääneisiin kysymyksiin saataisiin vastaukset. Mahdollisia selvitettäviä asioita olisivat, mitkä tuntitehtävien ja projektitöiden osiot olivat opiskelijoille vaikeita.