• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

RaceAbout - Peräosan ajodynamiikan kehitystyö

Laine, Janne (2015)

 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
RaceAbout_Peraosan_ajodynamiikan_kehitystyo.pdf (5.317Mt)
Lataukset: 


Laine, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504114211
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli kehittää Metropolia Ammattikorkeakoulun RaceAbout-urheiluauton ajodynamiikkaa peräosan osalta. Ajodynamiikkaa lähdettiin parantamaan valmistamalla autoon diffuusori ja suunnittelemalla auton peräpäähän uudet ylätukivarret. Diffuusorin myötä autossa aikaisemmin rata-ajossa käytetty suora pakoputki ei enää sopinut autoon, joten päätettiin muokata katuajossa käytettävää putkistoa siten, että siihen voitiin asentaa äänenvaimentimen ohittava bypass -venttiili.

Diffuusori valmistettiin hiilikuitukomposiitista, jonka lasikuitumuotteja varten suunniteltiin Catia V5 -ohjelmalla muotit, jotka koneistettiin Sika®-polyuretaaniharkosta. Näistä muoteista saatiin kaksipuoleiset muotit varsinaisia osia varten lasikuidusta laminoimalla.

Bypass -venttiili ja uusi pakoputkisto suunniteltiin Catia V5 -ohjelmalla. Venttiilin runko koneistettiin hapon kestävästä teräksestä sorvaamalla sekä jyrsimällä. Venttiilin sulkeva läppä leikattiin ruostumattomasta teräksestä. Läpän akseli valmistettiin messingistä, joka materiaalina toimii myös liukulaakerina.

Peräosan ylätukivarsi suunniteltiin vanhan tukivarren pohjalta. Geometrioita muutettiin niin, että tukivarsi kiertää paremmin takarenkaan. Tukivarteen kohdistuvat voimat mitattiin venymäliuskoja hyväksi käyttäen ja näin saatujen arvojen perusteella optimoitiin tukivarressa käytettävän materiaalin määrää.

Kokonaisuudessaan peräosasta tuli siisti ja toimiva paketti. Diffuusori ja pohjalevy istuivat hyvin autoon, ja pakoputkisto asettui erinomaisesti diffuusorin kanssa paikalleen. Bypass -venttiilistä tuli mekaanisesti toimiva ja se jäi odottamaan sähköistä ohjausta. Verrattuna RaceAboutin edeltävään versioon, tukivarsista saatiin järkevämmän malliset ja käytännöllisyyttä lisättiin mm. letkujen kiinnityksessä. Painon säästöä saavutettiin karsimalla turhaa materiaalia mahdollisimman paljon pois.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus