Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kirjallisuuskatsaus esihenkilön ja henkilöstön tunnetaitojen merkityksestä resilienssinä varhaiskasvatuksessa - Ratkaisuja tunnetaitoihin panostamisesta työelämässä

Tiitinen, Nelli (2025)

 
Avaa tiedosto
Tiitinen_Nelli.pdf (635.5Kt)
Lataukset: 


Tiitinen, Nelli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315353
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella varhaiskasvatuksen henkilöstön resilienssiin vaikuttavia tekijöitä ja pohtia, miten niitä voidaan vahvistaa, sekä tutkia esihenkilöiden tunnetaitojen merkitystä ja vaikutusta henkilöstön jaksamiseen. Julkisessa keskustelussa on noussut esiin huolia varhaiskasvatuksen kriisistä, kiireestä ja henkisestä kuormituksesta. Työn tavoitteena on tunnistaa näitä haasteita ja pohtia, kuinka esihenkilöiden ja henkilöstön tunnetaitoosaaminen voi tukea työyhteisöä ja vahvistaa resilienssiä. Opinnäytetyö perustuu kvalitatiivisiin menetelmiin ja on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan resilienssiin vaikuttavia tekijöitä, tunnetaitojen roolia sen vahvistamisessa, sekä esihenkilöiden tunnetaitojen merkitystä ja kehittämistä. Keskeiset tutkimuskysymykset ovat: mitkä tekijät vaikuttavat varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja esihenkilöiden resilienssiin, ja miten tunnetaitojen avulla voidaan vahvistaa sitä.

Opinnäytetyöni käsittelee myös tunneälykästä johtamista, jossa korostuvat vuorovaikutustaidot, kyky asettua toisen asemaan ja välttää negatiivisten tunteiden, kuten pelon ja häpeän, herättämistä. Tällainen johtaminen edistää yhteistyötä ja tukee yksilöiden kehittymistä. Henkilöstön tunnetaidot parantavat kommunikaatiota ja edistävät avointa, rakentavaa keskustelua. Esihenkilöiden itsetuntemus ja tunnetaitojen kehittäminen tukevat turvallista työilmapiiriä ja hyvinvointia. Jaettu johtajuus, tasapuolisuus ja avoin vuorovaikutus ovat keskeisiä työyhteisön ilmapiirin parantamisessa. Työn tulokset tarjoavat käytännönläheisiä suosituksia resilienssin vahvistamiseen tunnetaito-osaamisen avulla sekä konkreettisia keinoja esihenkilöiden kehittämiseksi ja työyhteisön tukemiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste