Itsetunnon rakentamisen sävelet varhaisiän musiikkikasvatuksessa : Tietoa 4–6-vuotiaan lapsen itsetunnon tukemiseen musiikkikasvattajalle
Salenius, Minna (2025)
Salenius, Minna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515750
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, mitä lapsen itsetunnon tukeminen varhaisiän musiikkikasvatuksessa käytännössä tarkoittaa ja millaisia pedagogisia ratkaisuja opettaja voi tehdä itsetunnon tukemiseksi. Opinnäytetyöni tarkastelee 4–6-vuotiaiden varhaisiän musiikkikasvatusta, sillä tässä iässä lapset osallistuvat opetukseen yleisesti jo ilman vanhempaa, tai muuta läheistä aikuista ja heidän itsetuntoonsa alkaa vaikuttaa aiempaa enemmän vuorovaikutus varhaisiän musiikinopettajan ja vertaisten kanssa. Opinnäytetyön tietoperusta on koottu itsetuntoa, varhaiskasvatusta ja varhaisiän musiikkikasvatusta käsittelevistä kirjoista, artikkeleista ja tutkimuksista.
Opinnäytetyöni tavoitteena on lisätä opettajien tietoisuutta itsetunnosta sekä tarjota pedagogisia työkaluja sen tukemiseen. Aineiston pohjalta käy ilmi, että itsetunto ja musiikillisen minäkäsitys kehittyvät vuorovaikutuksessa ja siinä saatavasta sanattomasta ja sanallisesta palautteesta. Vuorovaikutuksessa syntyvä perusturvallisuuden tunne luo pohjan itsetunnon kehittymiselle ja kaikelle oppimiselle, ja vuorovaikutuksessa syntyvät pätevyyden tunteet luovat lapselle mahdollisuuden saada onnistumisen sekä oppimisen kokemuksia.
Koen aiheen tärkeäksi, sillä itsetunnon ja musiikillisen minäkuvan juuret luodaan jo lapsuudessa. Varhaisiän musiikkikasvattajalla on merkittävät mahdollisuudet toimia lapsen positiivisen musiikkisuhteen rakentajana itsetuntoa vahvistavan opetuksen keinoin. Taiteen perusopetuksen laajan ja yleisen oppimäärän perusteiden mukaan varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteisiin kuuluu lapsen hyvän itsetunnon kehittyminen ja sen tukeminen.
Opinnäytetyöni tavoitteena on lisätä opettajien tietoisuutta itsetunnosta sekä tarjota pedagogisia työkaluja sen tukemiseen. Aineiston pohjalta käy ilmi, että itsetunto ja musiikillisen minäkäsitys kehittyvät vuorovaikutuksessa ja siinä saatavasta sanattomasta ja sanallisesta palautteesta. Vuorovaikutuksessa syntyvä perusturvallisuuden tunne luo pohjan itsetunnon kehittymiselle ja kaikelle oppimiselle, ja vuorovaikutuksessa syntyvät pätevyyden tunteet luovat lapselle mahdollisuuden saada onnistumisen sekä oppimisen kokemuksia.
Koen aiheen tärkeäksi, sillä itsetunnon ja musiikillisen minäkuvan juuret luodaan jo lapsuudessa. Varhaisiän musiikkikasvattajalla on merkittävät mahdollisuudet toimia lapsen positiivisen musiikkisuhteen rakentajana itsetuntoa vahvistavan opetuksen keinoin. Taiteen perusopetuksen laajan ja yleisen oppimäärän perusteiden mukaan varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteisiin kuuluu lapsen hyvän itsetunnon kehittyminen ja sen tukeminen.