Accessibility and equity through the eyes of parents in Finnish music schools
Kantanen, Heidi (2025)
Kantanen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515850
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy musiikkiharrastusten saavutettavuuteen ja yhdenvertaisuuteen lisätukea tarvitsevien lasten vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksen konteksti on taiteen perusopetuksen alla toimiva musiikkiopistojärjestelmä, jota lähestyn saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden käsitteiden kautta. Tämän opinnäytteen metodologiset lähtökohdat ovat laadullisessa tutkimuksessa ja kriittisessä pedagogiikassa. Tutkimuskysymys on seuraava: Millaisia käsityksiä ja odotuksia vanhemmilla on saavutettavuudesta ja yhdenvertaisuudesta taiteen perusopetuksen musiikinopetuksessa? Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla vanhemmilta (7), joilla on lisätukea tarvitsevia lapsia. Analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi.
Tuloksissa korostui tarve kohdennetulle tiedolle mahdollisuuksista osallistua taiteen perusopetukseen, jos lapsella on lisätuen tarvetta, sekä erilaisten opiskelijoiden näkyvyys oppilaitosten toiminnassa, markkinoinnissa ja tiedotuskanavissa. Käsitykset mahdollisuuksista osallistua musiikinopetukseen taiteen perusopetuksessa vaihtelivat merkittävästi haastateltavien välillä, mutta kaikki osallistujat toivat esiin joitakin poissulkevia tai epäoikeudenmukaisia käytäntöjä. Tutkimukseni osoittaa, että viimeaikainen työ saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden eteen taiteen perusopetuksessa ei tavoita vanhempia tai ole heille näkyvää. Tämä opinnäytetyö korostaa, että pyrittäessä aidosti saavutettaviin ja yhdenvertaisiin käytäntöihin, on ratkaisevan tärkeää pohtia ja laajentaa taiteen perusopetuksen painopistealueita ja luoda yhtenäisiä, läpinäkyviä ja ymmärrettäviä käytäntöjä.
Tuloksissa korostui tarve kohdennetulle tiedolle mahdollisuuksista osallistua taiteen perusopetukseen, jos lapsella on lisätuen tarvetta, sekä erilaisten opiskelijoiden näkyvyys oppilaitosten toiminnassa, markkinoinnissa ja tiedotuskanavissa. Käsitykset mahdollisuuksista osallistua musiikinopetukseen taiteen perusopetuksessa vaihtelivat merkittävästi haastateltavien välillä, mutta kaikki osallistujat toivat esiin joitakin poissulkevia tai epäoikeudenmukaisia käytäntöjä. Tutkimukseni osoittaa, että viimeaikainen työ saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden eteen taiteen perusopetuksessa ei tavoita vanhempia tai ole heille näkyvää. Tämä opinnäytetyö korostaa, että pyrittäessä aidosti saavutettaviin ja yhdenvertaisiin käytäntöihin, on ratkaisevan tärkeää pohtia ja laajentaa taiteen perusopetuksen painopistealueita ja luoda yhtenäisiä, läpinäkyviä ja ymmärrettäviä käytäntöjä.