Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Accessibility and equity through the eyes of parents in Finnish music schools

Kantanen, Heidi (2025)

 
Avaa tiedosto
Kantanen_Heidi.pdf (1.619Mt)
Lataukset: 


Kantanen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515850
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy musiikkiharrastusten saavutettavuuteen ja yhdenvertaisuuteen lisätukea tarvitsevien lasten vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksen konteksti on taiteen perusopetuksen alla toimiva musiikkiopistojärjestelmä, jota lähestyn saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden käsitteiden kautta. Tämän opinnäytteen metodologiset lähtökohdat ovat laadullisessa tutkimuksessa ja kriittisessä pedagogiikassa. Tutkimuskysymys on seuraava: Millaisia käsityksiä ja odotuksia vanhemmilla on saavutettavuudesta ja yhdenvertaisuudesta taiteen perusopetuksen musiikinopetuksessa? Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla vanhemmilta (7), joilla on lisätukea tarvitsevia lapsia. Analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi.

Tuloksissa korostui tarve kohdennetulle tiedolle mahdollisuuksista osallistua taiteen perusopetukseen, jos lapsella on lisätuen tarvetta, sekä erilaisten opiskelijoiden näkyvyys oppilaitosten toiminnassa, markkinoinnissa ja tiedotuskanavissa. Käsitykset mahdollisuuksista osallistua musiikinopetukseen taiteen perusopetuksessa vaihtelivat merkittävästi haastateltavien välillä, mutta kaikki osallistujat toivat esiin joitakin poissulkevia tai epäoikeudenmukaisia käytäntöjä. Tutkimukseni osoittaa, että viimeaikainen työ saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden eteen taiteen perusopetuksessa ei tavoita vanhempia tai ole heille näkyvää. Tämä opinnäytetyö korostaa, että pyrittäessä aidosti saavutettaviin ja yhdenvertaisiin käytäntöihin, on ratkaisevan tärkeää pohtia ja laajentaa taiteen perusopetuksen painopistealueita ja luoda yhtenäisiä, läpinäkyviä ja ymmärrettäviä käytäntöjä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste