Sähköisten palveluiden kouluttajien kouluttajatehtävän kehittäminen työterveyshuollossa
Silvast, Sara (2025)
Silvast, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615933
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa yksityisiä työterveyshuollon palveluita tarjoavan lääkäriaseman työterveyshuollossa toimiville sähköisten palveluiden kouluttajille tehtävänkuvaus, jossa kuvataan tehtävän keskeiset sisällöt. Tavoitteena oli yhdenmukaistaa lääkäriasemien sähköisten palveluiden kouluttamista, sekä parantaa sähköisten palveluiden kouluttajien työn hallintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kouluttajien tehtävänkuva muodostettiin haastattelemalla sähköisten palveluiden kouluttajia sekä kartoittamalla aikaisempia tutkimuksia. Haastattelut toteutettiin seuraamalla Delfoi-menetelmän periaatteita. Delfoi-menetelmä sisälsi kaksi laadullista haastatteluvaihetta, josta ensimmäinen toteutettiin teemahaastatteluna. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin osallistujien (n=8) näkemyksiä kouluttajatehtävänkuvan nykytilasta sekä tulevaisuudesta. Haastattelukierrosten välissä osallistujille luovutettiin ensimmäisen kierroksen analysoidut ja käsitellyt tulokset tulevaisuuden näkemyksistä. Toinen vaihe toteutettiin e-lomakehaastatteluna. Toisessa vaiheessa osallistujat (n=7) argumentoivat tai puolustivat väitteitä, tai toivat uusia avauksia väitteisiin.
Opinnäytetyön aineistot analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Ensimmäisessä vaiheessa tuloksiksi saatiin sähköisten palveluiden kouluttajien näkemyksiä kouluttajatehtävän nykytilasta ja tulevaisuudesta. Toisessa vaiheessa tarkennettiin kouluttajien näkemyksiä tulevaisuuden kouluttajatehtävästä. Ensimmäisen ja toisen haastatteluvaiheen tulevaisuuden näkemyksistä rakennettiin pohja kouluttajien tehtävänkuvaukselle. Kouluttajien tehtäviä perusteltiin näyttöön perustuvalla tiedolla vastauksissa, joissa haastatteluissa nousi ristiriitaisuuksia. Opinnäytetyön lopputulemana oli sähköisten palveluiden kouluttajien kouluttajatehtävänkuvaus.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kouluttajien tehtävänkuva muodostettiin haastattelemalla sähköisten palveluiden kouluttajia sekä kartoittamalla aikaisempia tutkimuksia. Haastattelut toteutettiin seuraamalla Delfoi-menetelmän periaatteita. Delfoi-menetelmä sisälsi kaksi laadullista haastatteluvaihetta, josta ensimmäinen toteutettiin teemahaastatteluna. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin osallistujien (n=8) näkemyksiä kouluttajatehtävänkuvan nykytilasta sekä tulevaisuudesta. Haastattelukierrosten välissä osallistujille luovutettiin ensimmäisen kierroksen analysoidut ja käsitellyt tulokset tulevaisuuden näkemyksistä. Toinen vaihe toteutettiin e-lomakehaastatteluna. Toisessa vaiheessa osallistujat (n=7) argumentoivat tai puolustivat väitteitä, tai toivat uusia avauksia väitteisiin.
Opinnäytetyön aineistot analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Ensimmäisessä vaiheessa tuloksiksi saatiin sähköisten palveluiden kouluttajien näkemyksiä kouluttajatehtävän nykytilasta ja tulevaisuudesta. Toisessa vaiheessa tarkennettiin kouluttajien näkemyksiä tulevaisuuden kouluttajatehtävästä. Ensimmäisen ja toisen haastatteluvaiheen tulevaisuuden näkemyksistä rakennettiin pohja kouluttajien tehtävänkuvaukselle. Kouluttajien tehtäviä perusteltiin näyttöön perustuvalla tiedolla vastauksissa, joissa haastatteluissa nousi ristiriitaisuuksia. Opinnäytetyön lopputulemana oli sähköisten palveluiden kouluttajien kouluttajatehtävänkuvaus.