Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yrittäjäksi yritysostolla : yrityskaupan toteutus mikro- ja pienyrityksen näkökulmasta

Heikkinen, Arttu (2025)

 
Avaa tiedosto
Heikkinen_Arttu.pdf (1.870Mt)
Lataukset: 


Heikkinen, Arttu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616158
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan mahdollisuutta yrittäjyyteen yrityskaupan kautta. Yrityskaupoissa informaatioetu on valitettavan usein ennemmin myyjän kuin ostajan puolella. Samalla kun pääoman tarve alussa ylittää perustamiskustannukset yrityskaupasta koituva taloudellinen riski on monesti suurempi, kuin yritystä perustettaessa. Tässä työssä keskityttiin tekijöihin, jolla ostajaosapuoli voi kaventaa etumatkaa tai havainnoida jotain sellaista, mitä myyjä ei näe.

Pörssissä yrityksen hinnan määrittelemiseen voivat osallistua miljoonat markkinatoimijat, joilla yhdessä on kaikki oleellinen tieto ja jotka luovat tehokkaat markkinat. Pienyrityskaupassa hinnan määrittämiseen tarvitaan vähimmillään kaksi ihmistä; ostaja ja myyjä. Pienyritysmarkkinat ovat katveessa monelta. Tarkkailijoiden puuttuessa virheiden, mutta myös mahdollisuuksien määrä kasvaa. Yrityksen hinnan määrittäminen ei ole yksinkertainen prosessi. Maailma muuttuu nopeasti, mutta yrityksen kassavirrat pitäisi kuitenkin osata ennustaa tai arvioida vähintään kauppaan tarvitun rahoituksen takaisinmaksuajalle, siis monesti noin viiden vuoden päähän ja yrityksen elinkaaressa viisikin vuotta on pitkä aika.

Suuryritykset muodostavat oman organisaation ja yrityskulttuurin, joilla on tietty etäisyys omistavaan tahoon. Pienissä yrityksissä omistaja on usein yrittäjä ja tulosvastuussa lopulta itselleen. Tyypillistä on, että hallitustyöskentelyä ei harjoiteta tai sen merkitys on vähäinen. Siten etäisyyttä strategisen tason asioista päättävän hallituksen ja operatiivisen tason välillä ei ole tai perheyrityksissä se on monesti sukulaissuhteen mittainen. Pienyrityskaupassa asioiden ei siis voi olettaa jatkuvan organisaation rutiinilla.

Toiselle yrityskauppa voi merkitä elämäntyönsä myymistä ja toiselle sellaisen ostamista. Yrityskauppaan on silti suhtauduttava rationaalisesti kuin sijoitukseen, mikäli kauppahinnan haluaa saada takaisin ja turvata yrityksen jatkuvuus. Työ toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita hyödyntäen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste