Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutukset suomalaisten vaatetusalan pienyritysten näkyvyyteen ja myyntiin

Juvonen, Netta (2025)

 
Avaa tiedosto
Juvonen_Netta.pdf (2.226Mt)
Lataukset: 


Juvonen, Netta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515719
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Instagram-vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksia suomalaisten pienten vaatetusalan yritysten näkyvyyteen ja myyntiin. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttajamarkkinointi Instagramissa voi tukea näiden yritysten kasvua ja kilpailukykyä.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista kyselytutkimusta, jossa hyödynnettiin myös kvantitatiivisen tutkimuksen keinoja. Kysely lähetettiin 177 suomalaiselle vaatetusalan pienyritykselle, ja sen avulla kerättiin tietoa Instagram-vaikuttajamarkkinoinnin käytöstä, tulosten seurannasta, vaikuttajan valinnasta sekä hyödyistä ja haasteista. Kyselyn tulokset analysoitiin sekä laadullisesti että määrällisesti.

Tutkimustulokset osoittavat, että hieman yli 75 prosenttia vastanneista yrityksistä on käyttänyt Instagram-vaikuttajamarkkinointia. Tulosten seuranta paljasti, että vaikuttajamarkkinointi on lisännyt myyntiä ja näkyvyyttä. Suurin osa yrityksistä, jotka seuraavat kampanjoiden tuloksia, arvioivat myynnin kasvaneen 1–15 % kahden viikon sisällä kampanjasta. Lisäksi seuraajamäärät ja profiilivierailut ovat nousseet kampanjoiden myötä.

Kyselyn perusteella Instagram-vaikuttajamarkkinointi auttaa suomalaisten pienten vaatetusalan yritysten näkyvyyden ja myynnin kasvattamisessa. Tätä ei kuitenkaan voida yleistää ja todeta varmaksi alhaisen tutkimusprosentin vuoksi. Työn tulokset voivat kuitenkin toimia arvokkaana tietolähteenä yrityksille, jotka harkitsevat vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä omassa markkinoinnissaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste