Verkkokoulutuksen luominen takuukäsittelyyn
Repo, Tuomas (2025)
Repo, Tuomas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda verkkokoulutuskokonaisuus takuukäsittelyn tarpeisiin. Toimeksiantajalla oli tarve yhtenäistää takuukoulutuksia ja tuoda ne helposti saataville sekä koulutuksen käyneiden hallinta ja seuranta mahdolliseksi. Tähän mennessä yhtenäistä koulutusta takuuasioista ei ollut. Yrityksellä on käytössä LMS- eli oppimisen hallintajärjestelmä, jolle koulutus luodaan. Toimeksiantajana toimi Ponsse Oyj.
Työtä lähdettiin viemään eteenpäin pohtimalla erilaisia oppimismenetelmiä ja teorioita sekä pedagogisia ratkai-suja. Lähtökohdan ollessa työn ohessa suoritettava itseopiskelukurssi, joka on suunnattu aikuisille työntekijöille, osaamisperusteisuuden todettiin olevan paras lähtökohta sen korostaessa oppijan aktiivisuutta ja oppimistulok-sia. Koulutuksen suunnitelmaa lähdettiin rakentamaan oppimistavoitteiden kautta. Ne antavat osaamista koros-tavan ja työelämälähtöisen kuvauksen koulutukselle. Suunnitteluvaiheessa päätettiin myös jakaa koulutus kol-meen eri laajuiseen osa-alueeseen, joille jokaiselle tulee oma materiaali ja testi. Koulutus luotiin suunnitelman pohjalta ulkoisen verkko-oppimisen sisällönluontityökalun avulla. Luontivaiheeseen kuului myös koulutuksen testaus pienen testiryhmän avulla ja testipalautteen perusteella tehdyt parannukset. Lopuksi valmis koulutus julkaistiin LMS- järjestelmään.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin valmis koulutus, jota toimeksiantaja voi käyttää työntekijöiden koulutukseen. Koulutus vastaa valittuja menetelmiä ja tavoitteita. Koulutuksen vaikutuksia ja käyttäjäpalautteita ei tässä työs-sä käsitellä, sillä ne oli rajattu työn ulkopuolelle. Jatkokehittämisen tarve liittyy koulutuksen ajantasaisuuden ja paikkansapitävyyden ylläpitoon. Myös jatkotutkimuksen aihe nousi esille, aiheena tekoälyn hyödyntäminen ja arviointi oppimateriaalien ja ohjeiden luomisessa.
Työtä lähdettiin viemään eteenpäin pohtimalla erilaisia oppimismenetelmiä ja teorioita sekä pedagogisia ratkai-suja. Lähtökohdan ollessa työn ohessa suoritettava itseopiskelukurssi, joka on suunnattu aikuisille työntekijöille, osaamisperusteisuuden todettiin olevan paras lähtökohta sen korostaessa oppijan aktiivisuutta ja oppimistulok-sia. Koulutuksen suunnitelmaa lähdettiin rakentamaan oppimistavoitteiden kautta. Ne antavat osaamista koros-tavan ja työelämälähtöisen kuvauksen koulutukselle. Suunnitteluvaiheessa päätettiin myös jakaa koulutus kol-meen eri laajuiseen osa-alueeseen, joille jokaiselle tulee oma materiaali ja testi. Koulutus luotiin suunnitelman pohjalta ulkoisen verkko-oppimisen sisällönluontityökalun avulla. Luontivaiheeseen kuului myös koulutuksen testaus pienen testiryhmän avulla ja testipalautteen perusteella tehdyt parannukset. Lopuksi valmis koulutus julkaistiin LMS- järjestelmään.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin valmis koulutus, jota toimeksiantaja voi käyttää työntekijöiden koulutukseen. Koulutus vastaa valittuja menetelmiä ja tavoitteita. Koulutuksen vaikutuksia ja käyttäjäpalautteita ei tässä työs-sä käsitellä, sillä ne oli rajattu työn ulkopuolelle. Jatkokehittämisen tarve liittyy koulutuksen ajantasaisuuden ja paikkansapitävyyden ylläpitoon. Myös jatkotutkimuksen aihe nousi esille, aiheena tekoälyn hyödyntäminen ja arviointi oppimateriaalien ja ohjeiden luomisessa.