Alakouluikäisen musiikinharrastajan oheisharjoittelu : opas soittajille ja soitonopettajille
Kilpeläinen, Eero (2025)
Kilpeläinen, Eero
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616408
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi alakouluikäisten musiikinharrastajien oheisharjoittelun kehittämiseen. Aihe sai
alkunsa fysioterapeutti Markku Riihisen kliinisessä työssä tehdyistä havainnoista, joiden mukaan alakouluikäi-
set soittajat kärsivät erilaisista tuki- ja liikuntaelimistön vaivoista. Erityisen alttiita näille vaivoille olivat pidem-
mälle edenneet, kokeneemmat soittajat. Tarve juuri tälle ikäryhmälle suunnatulle oheisharjoitteluoppaalle
osoittautui suureksi, sillä helposti saatavilla olevia, lapsille soveltuvia ohjeita ei juurikaan ollut. Vaikka alakou-
luikäisistä soittajista on vähän tutkimustietoa, aikuisia muusikoita koskevat tutkimukset tukevat vahvasti
oheisharjoittelun tarpeellisuutta. Opinnäytetyön ikärajaus alakouluikäisiin (7-12-vuotiaisiin) musiikinharrasta-
jiin on myös perusteltu motorisen kehityksen periaatteilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää video-opas, joka perustuu ajankohtaiseen tutkimukseen ja antaa sel-
keitä ohjeita oheisharjoitteluun video-oppaan avulla. Tavoitteena oli laatia fysiologisesti perusteltu, lapsille so-
veltuva ja soitonopetusta tukeva käytännönläheinen video-opas ja näin tukea alakouluikäisten muusikinhar-
rastajien fyysistä terveyttä ja vähentää soittoharrastukseen liittyvien tuki- ja liikuntaelinongelmien riskiä. Op-
paan tavoitteena oli tarjota konkreettisia ja turvallisia keinoja oheisharjoitteluun nuorille musiikinharrastajille
ja helpottaa myös soitonopettajien ohjaaman oheisharjoittelun toteuttamista.
Oppaassa esitellään kuusi harjoitetta, jotka tukevat soittoasentojen hallintaa, parantavat kehotietoisuutta ja
ennaltaehkäisevät soittamisesta aiheutuvia rasitusvammoja. Harjoitteet toteutetaan kiertoharjoitteluna, ja ne
perustuvat voima- ja liikkuvuusharjoittelun sekä motoristen taitojen kehittämisen periaatteisiin. Harjoittelun
suunnittelussa huomioitiin lasten fyysisen ja motorisen kehityksen vaihtelevuus sekä yksilöllinen eteneminen
kahden eri vaikeustason avulla. Lisäksi harjoitteet pyrittiin suunnittelemaan lapsille mielekkäiksi ja motivoi-
viksi.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti yhteistyössä työn tilaajan Fysiotera-
piapalvelu Liukkonen & Riihisen sekä Kuopion konservatorion kanssa. Video-opas pilotoitiin konservatorion
Primo-orkesterin nuorten jousisoittajien kanssa. Oppaan arviointi perustui soitonopettaja Sonja Koistisen ja
fysioterapeutti Markku Riihisen asiantuntija-arvioihin, jotka kerättiin vapaamuotoisina kirjallisina vastauksina.
Palautteessa arvioitiin oppaan käytettävyyttä, selkeyttä, harjoitteiden soveltuvuutta kohderyhmälle sekä fy-
sioterapeuttista sisältöä. Palautteen pohjalta oppaan koettiin vastaavan hyvin sille asetettuja tavoitteita.
alkunsa fysioterapeutti Markku Riihisen kliinisessä työssä tehdyistä havainnoista, joiden mukaan alakouluikäi-
set soittajat kärsivät erilaisista tuki- ja liikuntaelimistön vaivoista. Erityisen alttiita näille vaivoille olivat pidem-
mälle edenneet, kokeneemmat soittajat. Tarve juuri tälle ikäryhmälle suunnatulle oheisharjoitteluoppaalle
osoittautui suureksi, sillä helposti saatavilla olevia, lapsille soveltuvia ohjeita ei juurikaan ollut. Vaikka alakou-
luikäisistä soittajista on vähän tutkimustietoa, aikuisia muusikoita koskevat tutkimukset tukevat vahvasti
oheisharjoittelun tarpeellisuutta. Opinnäytetyön ikärajaus alakouluikäisiin (7-12-vuotiaisiin) musiikinharrasta-
jiin on myös perusteltu motorisen kehityksen periaatteilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää video-opas, joka perustuu ajankohtaiseen tutkimukseen ja antaa sel-
keitä ohjeita oheisharjoitteluun video-oppaan avulla. Tavoitteena oli laatia fysiologisesti perusteltu, lapsille so-
veltuva ja soitonopetusta tukeva käytännönläheinen video-opas ja näin tukea alakouluikäisten muusikinhar-
rastajien fyysistä terveyttä ja vähentää soittoharrastukseen liittyvien tuki- ja liikuntaelinongelmien riskiä. Op-
paan tavoitteena oli tarjota konkreettisia ja turvallisia keinoja oheisharjoitteluun nuorille musiikinharrastajille
ja helpottaa myös soitonopettajien ohjaaman oheisharjoittelun toteuttamista.
Oppaassa esitellään kuusi harjoitetta, jotka tukevat soittoasentojen hallintaa, parantavat kehotietoisuutta ja
ennaltaehkäisevät soittamisesta aiheutuvia rasitusvammoja. Harjoitteet toteutetaan kiertoharjoitteluna, ja ne
perustuvat voima- ja liikkuvuusharjoittelun sekä motoristen taitojen kehittämisen periaatteisiin. Harjoittelun
suunnittelussa huomioitiin lasten fyysisen ja motorisen kehityksen vaihtelevuus sekä yksilöllinen eteneminen
kahden eri vaikeustason avulla. Lisäksi harjoitteet pyrittiin suunnittelemaan lapsille mielekkäiksi ja motivoi-
viksi.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti yhteistyössä työn tilaajan Fysiotera-
piapalvelu Liukkonen & Riihisen sekä Kuopion konservatorion kanssa. Video-opas pilotoitiin konservatorion
Primo-orkesterin nuorten jousisoittajien kanssa. Oppaan arviointi perustui soitonopettaja Sonja Koistisen ja
fysioterapeutti Markku Riihisen asiantuntija-arvioihin, jotka kerättiin vapaamuotoisina kirjallisina vastauksina.
Palautteessa arvioitiin oppaan käytettävyyttä, selkeyttä, harjoitteiden soveltuvuutta kohderyhmälle sekä fy-
sioterapeuttista sisältöä. Palautteen pohjalta oppaan koettiin vastaavan hyvin sille asetettuja tavoitteita.