Kohtaaminen on avain keskittymiseen : ADHD:n positiiviset piirteet rumpujen soiton oppimisessa
Miinala, Miikka (2025)
Miinala, Miikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616370
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ADHD:n positiivisia piirteitä rumpujensoiton oppimisessa. Ajatus työn tekemiseen syntyi tekijän omista haastavista kokemuksista, kun ADHD-diagnoosia ei osattu huomioida opetustilanteissa. Työssä selvitettiin, mitä ADHD:n positiivisia piirteitä ilmeni rumpujensoiton oppilailla opetustilanteissa ja kuinka heitä voitiin rohkaista ja tukea rumpusetin parissa. Kyseessä on pedagoginen kehittämistyö.
Aluksi kerättiin teoreettista tietoa ADHD:sta, sen lääketieteellisistä taustoista sekä ilmenemismuodoista. Lähteitä etsittiin kirjallisuudesta ja internetistä. Tämän jälkeen toteutettiin kysely rumpujensoiton opettajille Webropol-alustan kautta. Kyselyssä kartoitettiin opettajien kokemuksia ADHD-oppilaiden kanssa työskentelystä.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että ADHD:hen liittyi useita positiivisia piirteitä, jotka edesauttoivat oppimista rumpujensoitossa. Näitä piirteitä olivat hypertarkkaavuus, luovuus, innostuvuus, energisyys, herkkyys ja itsereflektiokyky. Tuloksista kävi ilmi myös, että tärkeiksi tekijöiksi nousivat yksilön kohtaaminen, yleinen avoimuus opetustilanteessa, selkeys sekä informaatiomäärän rajaaminen. Työssä tarkasteltiin aihetta kolmesta näkökulmasta: lääketieteellisen tiedon, opettajien vastausten ja tekijän omien kokemusten kautta.
Aluksi kerättiin teoreettista tietoa ADHD:sta, sen lääketieteellisistä taustoista sekä ilmenemismuodoista. Lähteitä etsittiin kirjallisuudesta ja internetistä. Tämän jälkeen toteutettiin kysely rumpujensoiton opettajille Webropol-alustan kautta. Kyselyssä kartoitettiin opettajien kokemuksia ADHD-oppilaiden kanssa työskentelystä.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että ADHD:hen liittyi useita positiivisia piirteitä, jotka edesauttoivat oppimista rumpujensoitossa. Näitä piirteitä olivat hypertarkkaavuus, luovuus, innostuvuus, energisyys, herkkyys ja itsereflektiokyky. Tuloksista kävi ilmi myös, että tärkeiksi tekijöiksi nousivat yksilön kohtaaminen, yleinen avoimuus opetustilanteessa, selkeys sekä informaatiomäärän rajaaminen. Työssä tarkasteltiin aihetta kolmesta näkökulmasta: lääketieteellisen tiedon, opettajien vastausten ja tekijän omien kokemusten kautta.