Markkinointisuunnitelma perustettavalle yritykselle RonyazBeauty
Haavisto, Nelly (2025)
Haavisto, Nelly
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616339
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitel-ma toimeksiantona perustettavalle kauneusalan yritykselle RonyazBeautylle. RonyazBeauty on ripsienpidennyspalveluita tarjoava uusi, pian perustettava yritys. Markkinointisuunnitelma rajau-tuu Instagram- ja TikTok-markkinointiin. Suunnitelman tavoitteena oli luoda helppolukuinen ja sel-keä suunnitelma avuksi RonyazBeautyn sosiaalisen median kanavien ja sen markkinoinnin kas-vattamiseen. Markkinoinnin kasvattaminen tarkoittaa näkyvyyden ja vuorovaikutuksen lisäämis-tä sekä Instagram, että TikTok tileillä. Tavoitteena on julkaista säännöllisesti sisältöä ja pitää yri-tyksen somekanavat aktiivisena.
Opinnäytetyö on rakennettu perinteisen opinnäytetyömallin mukaisesti. Ensin käsitellään teoriaa ja tietoperustaa, jonka jälkeen teoriaosuuden pohjalta on luotu opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, somemarkkinointia ja markkinointisuunnitel-maa työkaluna, sekä keskitytään tarkastelemaan Instagramin ja TikTokin ominaisuuksia markki-noinnin kanavina. Teoriaosuuden jälkeen siirrytään markkinointisuunnitelman luomiseen, jonka pohjana on käytetty SOSTAC-markkinointimallia.
Toiminnallisen osuuden markkinointisuunnitelma on toteutettu Canvalla ja se löytyy opinnäyte-työn lopusta liitteestä 2. Suunnitelma sisältää seuraavat vaiheet, yrityksen nykytilan, joka sisältää SWOT- ja benchmarking kilpailija-analyysin, tavoitteet, strategian, taktiikat ja toimintavaiheen sekä hallinnan ja mittaamisen. Taktiikka- ja toimintavaiheeseen on liitetty esimerkkejä julkaista-vista sisällöistä ja julkaisuajankohdista julkaisukalenterin muodossa.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa pohditaan työtä kokonaisuutena ja reflektoidaan omaa oppi-mista, työn onnistumista sekä kehitysehdotuksia suunnitelmalle. Työ on kokonaisuudessaan onnistunut ja toimeksiantaja on siihen tyytyväinen. Se on tavoitteiden mukaisesti helppolukuinen ja selkeä. Kehitysideana suunnitelmalle on yrityksen laajentaminen entisestään verkkosivujen ja oman ajanvarausjärjestelmän luomisella. Työn tuloksia ei pysty mittaamaan vielä, sillä sen hyö-dyt tulevat esille vasta kun markkinointisuunnitelma otetaan käyttöön. Työn lopputulos on toi-meksiantajalle tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka on kokonaisuudessaan luettavissa liitteestä 1.
Opinnäytetyö on rakennettu perinteisen opinnäytetyömallin mukaisesti. Ensin käsitellään teoriaa ja tietoperustaa, jonka jälkeen teoriaosuuden pohjalta on luotu opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, somemarkkinointia ja markkinointisuunnitel-maa työkaluna, sekä keskitytään tarkastelemaan Instagramin ja TikTokin ominaisuuksia markki-noinnin kanavina. Teoriaosuuden jälkeen siirrytään markkinointisuunnitelman luomiseen, jonka pohjana on käytetty SOSTAC-markkinointimallia.
Toiminnallisen osuuden markkinointisuunnitelma on toteutettu Canvalla ja se löytyy opinnäyte-työn lopusta liitteestä 2. Suunnitelma sisältää seuraavat vaiheet, yrityksen nykytilan, joka sisältää SWOT- ja benchmarking kilpailija-analyysin, tavoitteet, strategian, taktiikat ja toimintavaiheen sekä hallinnan ja mittaamisen. Taktiikka- ja toimintavaiheeseen on liitetty esimerkkejä julkaista-vista sisällöistä ja julkaisuajankohdista julkaisukalenterin muodossa.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa pohditaan työtä kokonaisuutena ja reflektoidaan omaa oppi-mista, työn onnistumista sekä kehitysehdotuksia suunnitelmalle. Työ on kokonaisuudessaan onnistunut ja toimeksiantaja on siihen tyytyväinen. Se on tavoitteiden mukaisesti helppolukuinen ja selkeä. Kehitysideana suunnitelmalle on yrityksen laajentaminen entisestään verkkosivujen ja oman ajanvarausjärjestelmän luomisella. Työn tuloksia ei pysty mittaamaan vielä, sillä sen hyö-dyt tulevat esille vasta kun markkinointisuunnitelma otetaan käyttöön. Työn lopputulos on toi-meksiantajalle tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka on kokonaisuudessaan luettavissa liitteestä 1.