SME - myyntitiimin muutosvalmius ja resilienssi
Rantala, Emma (2025)
Rantala, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716564
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan muutosjohtamisen, resilienssin ja organisaatiokulttuurin merkitystä muutosten aikana Aktia Pankin SME-tiimin näkökulmasta. Opinnäytetyössä tarkastellaan, miten työntekijät kokevat muutoksen vaikuttavan omaan toimintakykyynsä, motivaatioonsa ja sitoutumiseensa. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa työntekijöiden tuen tarpeita muutosten aikana sekä ymmärtää miten muutoksessa onnistuttaisiin työntekijänäkökulmasta.
Tietoperusta rakentuu muutosjohtamisen, resilienssin ja organisaatiokulttuurin sekä niihin liittyvien keskeisten käsitteiden ympärille. Tietoperustassa käsitellään viestinnän roolia, muutoksen vaiheita, muutosvastarintaa, psykologista turvallisuutta, työntekijän resilienssiä, työntekijäkokemusta, työhyvinvointia sekä organisatorisia tekijöitä. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, miten yksilö ja yhteisö kohtaavat muutokset ja millaisia voimavaroja ja rakenteita muutostilanteet edellyttävät.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin haastattelututkimuksena. Haastateltavia oli 14 kohdeorganisaation työntekijää. Aineistonkeruussa hyödynnetään teemahaastattelua. Aineisto kerättiin helmikuussa 2025. Tuloksia on analysoitu teemoittelun avulla ja tulosten perusteella vastataan kysymyksiin, jotka käsittelevät työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia muutosjohtamisen, resilienssin ja organisaatiokulttuurin teemoista.
Tutkimustulosten perusteella muutoksessa onnistuminen nähdään sidoksissa avoimeen kommunikointiin ja vuorovaikutukselliseen viestintään. Resilienssi koetaan henkilökohtaiseksi ominaisuudeksi, jonka kehittäminen vaatii yksilöllistä tukea esihenkilöltä. Tutkimustuloksista nousee esiin organisaatiokulttuuriset tekijät, joka korostaa niiden olevan yhteydessä työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Onnistunut muutos vaatii selkeää johtamista, jossa korostuu luottamus, psykologinen turvallisuus, yksilöllisyys sekä avoin viestintä.
Tietoperusta rakentuu muutosjohtamisen, resilienssin ja organisaatiokulttuurin sekä niihin liittyvien keskeisten käsitteiden ympärille. Tietoperustassa käsitellään viestinnän roolia, muutoksen vaiheita, muutosvastarintaa, psykologista turvallisuutta, työntekijän resilienssiä, työntekijäkokemusta, työhyvinvointia sekä organisatorisia tekijöitä. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, miten yksilö ja yhteisö kohtaavat muutokset ja millaisia voimavaroja ja rakenteita muutostilanteet edellyttävät.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin haastattelututkimuksena. Haastateltavia oli 14 kohdeorganisaation työntekijää. Aineistonkeruussa hyödynnetään teemahaastattelua. Aineisto kerättiin helmikuussa 2025. Tuloksia on analysoitu teemoittelun avulla ja tulosten perusteella vastataan kysymyksiin, jotka käsittelevät työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia muutosjohtamisen, resilienssin ja organisaatiokulttuurin teemoista.
Tutkimustulosten perusteella muutoksessa onnistuminen nähdään sidoksissa avoimeen kommunikointiin ja vuorovaikutukselliseen viestintään. Resilienssi koetaan henkilökohtaiseksi ominaisuudeksi, jonka kehittäminen vaatii yksilöllistä tukea esihenkilöltä. Tutkimustuloksista nousee esiin organisaatiokulttuuriset tekijät, joka korostaa niiden olevan yhteydessä työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Onnistunut muutos vaatii selkeää johtamista, jossa korostuu luottamus, psykologinen turvallisuus, yksilöllisyys sekä avoin viestintä.