Lasten traumainformoitu kohtaaminen: opetusmateriaali sairaanhoitajaopintoihin
Rantala, Jasmin; Raudaskoski, Anna-Stiina (2025)
Rantala, Jasmin
Raudaskoski, Anna-Stiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia sairaanhoitajaopintoihin mielenterveys- ja päihdetyön opintojaksolle. Opetusmateriaalin aiheena oli lasten traumainformoitu kohtaaminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa traumainformoidusta kohtaamisesta, erityisesti traumatisoituneiden lasten kohdalla.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osasta sekä toiminnallisen osuuden kuvauksesta. Teoreettinen osio koostuu aihepiirin keskeisestä käsitteistöstä, jossa käsitellään muun muassa lasten traumatisoitumista, traumatisoitumiseen vaikuttavia taustatekijöitä, kuten lasten kaltoinkohtelua ja kehitysvaiheita. Lisäksi teoriaosassa käydään läpi lasten traumainformoitua kohtaamista ja seurauksia, mitä traumatisoitumisesta voi lapselle seurata. Teoriaosan tiedonhaussa käytimme erilaisia tietokantoja sekä lähteitä. Suurin osa lähteistä koostuu terveydenhuollon tietokannoista, kuten Terveyskirjastosta ja Duodecimista. Terveydenhuollon tietokantojen lisäksi lähteinä toimi erilaiset oppaat. Toiminnallisen toteutuksen tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista lasten traumainformoidusta kohtaamisesta. Osaamisen lisäämiseksi pidettiin oppitunti aiheesta ja tehtiin PowerPoint-esitys toimeksiantajan Lapin ammattikorkeakoulun käyttöön.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opetusmateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuskäyttöön. Opetusmateriaali tukee sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista aiheesta, jota muilta osin sisältyy vain vähän sairaanhoitajaopintoihin. Lisäksi opetusmateriaali voi herättää opiskelijoissa kiinnostusta opiskella aiheesta itsenäisesti lisää.
Toimeksiantaja Lapin ammattikorkeakoulu voi jatkossakin hyödyntää opetusmateriaalia sairaanhoitajaopinnoissa. Sairaanhoitajaopiskelijat taas voivat hyödyntää oppimaansa työelämässä sekä jakaa tietoaan eteenpäin työyhteisöön.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osasta sekä toiminnallisen osuuden kuvauksesta. Teoreettinen osio koostuu aihepiirin keskeisestä käsitteistöstä, jossa käsitellään muun muassa lasten traumatisoitumista, traumatisoitumiseen vaikuttavia taustatekijöitä, kuten lasten kaltoinkohtelua ja kehitysvaiheita. Lisäksi teoriaosassa käydään läpi lasten traumainformoitua kohtaamista ja seurauksia, mitä traumatisoitumisesta voi lapselle seurata. Teoriaosan tiedonhaussa käytimme erilaisia tietokantoja sekä lähteitä. Suurin osa lähteistä koostuu terveydenhuollon tietokannoista, kuten Terveyskirjastosta ja Duodecimista. Terveydenhuollon tietokantojen lisäksi lähteinä toimi erilaiset oppaat. Toiminnallisen toteutuksen tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista lasten traumainformoidusta kohtaamisesta. Osaamisen lisäämiseksi pidettiin oppitunti aiheesta ja tehtiin PowerPoint-esitys toimeksiantajan Lapin ammattikorkeakoulun käyttöön.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opetusmateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuskäyttöön. Opetusmateriaali tukee sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista aiheesta, jota muilta osin sisältyy vain vähän sairaanhoitajaopintoihin. Lisäksi opetusmateriaali voi herättää opiskelijoissa kiinnostusta opiskella aiheesta itsenäisesti lisää.
Toimeksiantaja Lapin ammattikorkeakoulu voi jatkossakin hyödyntää opetusmateriaalia sairaanhoitajaopinnoissa. Sairaanhoitajaopiskelijat taas voivat hyödyntää oppimaansa työelämässä sekä jakaa tietoaan eteenpäin työyhteisöön.