Post-pandemic marketing strategies : assessing changes in the use of print and digital marketing influenced by COVID-19 pandemic era
Asukas, Tove (2025)
Asukas, Tove
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716613
Tiivistelmä
Tämä laadullinen tutkimus arvioi markkinoinnin strategista päätöksentekoa, liittyen perinteiseen painettuun ja modernimpaan digitaaliseen markkinointiin. Tutkimus toteutettiin Pohjanmaan alueella, kaupan, palveluiden, matkailun ja julkishallinnon toimialoilla toimivissa yrityksissä. Oikean tasapainon löytäminen analogiselle ja digitaaliselle markkinoinnille, yhdistäen fyysisiä ja digitaalisia markkinointituotteita on tärkeää yrityksen liiketoiminnalle. Samalla tulisi huolehtia merkityksellisyydestä kohderyhmille ja asiakkaille. Markkinointibudjetit tulee suunnitella varmistaen kannattavuus ja sijoitetun pääoman tuotto.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat hypoteesin, että digitalisaatio yrityksissä ja niiden markkinoinnissa, kiihtyi pandemian aikana. Uudet, hyväksi koetut menetelmät jäivät pysyviksi käytänteiksi yrityksen asiantuntijuuden lisääntyessä markkinoinnin digitaaliseen ekosysteemiin liittyen. Integroitu markkinointiviestintä esittelee menetelmiä, joiden avulla yritykset voivat navigoida modernissa markkinoinnin ja liiketoiminnan ympäristössä.
Vastuullisuus ja digitalisaatio ovat merkittäviä avaintekijöitä yrityksen markkinoinnin suunnittelussa ja päätöksenteossa. Vastuullisuus on tutkimukseen haastatelluissa yrityksissä normi ja kaikki yrityksen liiketoimintaan ja markkinointiin liittyvien päätösten tulee täyttää vastuullisuuden asettamat kriteerit. Markkinointiympäristö jatkaa evoluutiotaan ja tarjolla olevat monimuotoiset vaihtoehdot vaativat kyvykkyyksiä, asiantuntemusta ja resursseja tulevaisuudessa. Printin ja digitaalisen markkinoinnin välinen suhde jatkaa muuttumistaan. Perinteisellä printillä on edelleen kysyntää markkinoinnissa, mutta uusien käyttötapojen kehittäminen vaatii vuorovaikutteista asiakassuhdetta markkinointiostajan ja palveluiden tarjoajan välillä. This qualitative research assesses the strategic marketing decision-making, regarding the use of printed and digital marketing. The research is conducted in Ostrobothnia and concentrates on companies operating in retail, service, travel and public sector. Finding the right balance for offline and online marketing, combining physical and digital marketing products, while being relevant for target audiences and customers, is essential for organizations. Marketing budgets must be planned keeping profitability and return-on-invest in mind.
The research results confirm the hypothesis, that digitalization was accelerated in business and marketing operations during the pandemic, and new best practices became permanent after companies gained more expertise and experience in a more digital marketing ecosystem. Integrated marketing communications introduces methods for companies to navigate in the modern marketing and business environment.
Sustainability and digitalization are the main key factors in the marketing planning and decision making. Sustainability is a norm in the researched companies and all business and marketing decisions must meet the required standards. The marketing environment continues to evolve and complexity of options available require capabilities, expertise and resources in the future. The relation between print and digital marketing keeps changing. Traditional printing still has a role in marketing but developing new methods of use require communicative customer relationship between marketing buyers and production providers.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat hypoteesin, että digitalisaatio yrityksissä ja niiden markkinoinnissa, kiihtyi pandemian aikana. Uudet, hyväksi koetut menetelmät jäivät pysyviksi käytänteiksi yrityksen asiantuntijuuden lisääntyessä markkinoinnin digitaaliseen ekosysteemiin liittyen. Integroitu markkinointiviestintä esittelee menetelmiä, joiden avulla yritykset voivat navigoida modernissa markkinoinnin ja liiketoiminnan ympäristössä.
Vastuullisuus ja digitalisaatio ovat merkittäviä avaintekijöitä yrityksen markkinoinnin suunnittelussa ja päätöksenteossa. Vastuullisuus on tutkimukseen haastatelluissa yrityksissä normi ja kaikki yrityksen liiketoimintaan ja markkinointiin liittyvien päätösten tulee täyttää vastuullisuuden asettamat kriteerit. Markkinointiympäristö jatkaa evoluutiotaan ja tarjolla olevat monimuotoiset vaihtoehdot vaativat kyvykkyyksiä, asiantuntemusta ja resursseja tulevaisuudessa. Printin ja digitaalisen markkinoinnin välinen suhde jatkaa muuttumistaan. Perinteisellä printillä on edelleen kysyntää markkinoinnissa, mutta uusien käyttötapojen kehittäminen vaatii vuorovaikutteista asiakassuhdetta markkinointiostajan ja palveluiden tarjoajan välillä.
The research results confirm the hypothesis, that digitalization was accelerated in business and marketing operations during the pandemic, and new best practices became permanent after companies gained more expertise and experience in a more digital marketing ecosystem. Integrated marketing communications introduces methods for companies to navigate in the modern marketing and business environment.
Sustainability and digitalization are the main key factors in the marketing planning and decision making. Sustainability is a norm in the researched companies and all business and marketing decisions must meet the required standards. The marketing environment continues to evolve and complexity of options available require capabilities, expertise and resources in the future. The relation between print and digital marketing keeps changing. Traditional printing still has a role in marketing but developing new methods of use require communicative customer relationship between marketing buyers and production providers.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Swedish market entry strategy utilizing Internet marketing: the utilization of Internet marketing in a cost effective and efficient way to market a virtual world
Möller, Per (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2010)The purpose of this thesis is to review published literature both printed and electronic on the subject of Internet marketing. This will aid to provide guidance on how a newly started virtual world company would be able ... -
Tammi Jewellery : Market research for entering the Hong Kong market; market channels and brand positioning in the market
Thin, Rebecca (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2018)The purpose of this study is to gain further knowledge about the Hong Kong jewellery industry and different market channels available for Tammi Jewellery. Tammi Jewellery is a company that creates contemporary handmade ... -
Social Media Marketing Plan for OneFromTheNorth: How to do effective social media marketing for an independent music artist towards international market?
Mäkinen, Riku (2020)Tämä päättötyö etsii parhaita sosiaalisen median alustoja itsenäiselle artistille oman musiikkinsa markkinointiin hänen pyrkiessään kansainvälisille markkinoille. Tavoitteena on selvittää parhaat sosiaalisen median ...