Godot Enginen hyödyntäminen ohjelmistotekniikan laboratoriossa
Koski, Valtteri (2025)
Koski, Valtteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616261
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Lapin ammattikorkeakoulun ohjelmistotekniikan laboratoriolle FrostBitille. Työssä otettiin selvää, mihin Godot pystyy 3D-toteutuksissa, mitkä ovat sen heikkouksia ja onko Godot mahdollinen vaihtoehto Unityn sijaan FrostBitin projekteille. Jos Godot on mahdollinen vaihtoehto, niin minkälaisiin projekteihin se sopisi.
Teoriapohjana toimivat Godotin ja Unityn omat dokumentaatiot ja eri julkaisut liittyen pelimoottoreihin. Työssä syvennyttiin mahdollisiin käytettäviin ohjelmointikieliin, monialustatukeen, graafisiin ominaisuuksiin ja käyttöliittymäominaisuuksiin sekä mahdollisiin uhkiin ja heikkouksiin.
Opinnäytetyön tuloksista todettiin Godot hyväksi vaihtoehdoksi Unityn sijaan FrostBitin 3D-toteutuksille. Vaikkei Godotilla niin helposti pääse samaan suorituskykyyn verrattuna Unityyn, Godotin scene-järjestelmä ja sisäänrakennettu koodieditori oman ohjelmointikielensä ansiosta tarjoaa sujuvan kehityssyklin ja aloittelijaystävällisen kokemuksen. Godot on kuitenkin kykenevä laajemmissa 3D-toteutuksissa, mutta vaatii ylimääräistä optimointia. Godot-pelimoottori sopii hyvin pienistä keskikokoisiin projekteihin.
Teoriapohjana toimivat Godotin ja Unityn omat dokumentaatiot ja eri julkaisut liittyen pelimoottoreihin. Työssä syvennyttiin mahdollisiin käytettäviin ohjelmointikieliin, monialustatukeen, graafisiin ominaisuuksiin ja käyttöliittymäominaisuuksiin sekä mahdollisiin uhkiin ja heikkouksiin.
Opinnäytetyön tuloksista todettiin Godot hyväksi vaihtoehdoksi Unityn sijaan FrostBitin 3D-toteutuksille. Vaikkei Godotilla niin helposti pääse samaan suorituskykyyn verrattuna Unityyn, Godotin scene-järjestelmä ja sisäänrakennettu koodieditori oman ohjelmointikielensä ansiosta tarjoaa sujuvan kehityssyklin ja aloittelijaystävällisen kokemuksen. Godot on kuitenkin kykenevä laajemmissa 3D-toteutuksissa, mutta vaatii ylimääräistä optimointia. Godot-pelimoottori sopii hyvin pienistä keskikokoisiin projekteihin.