Alikulkukäytävien päivävalaistuksen tarkastelu
Ruoho, Roope (2025)
Ruoho, Roope
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616402
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tarkastellaan alikulkukäytävien päivävalaistusta sekä siihen liittyviä suunnitteluohjeita. Työssä keskitytään erityisesti Väyläviraston ohjeeseen "Maantie- ja rautatiealueiden valaistuksen suunnittelu 20.6.2023". Työn tavoitteena on arvioida tämän ohjeistuksen vaikutuksia päivävalaistuksen tarpeeseen ja selvittää, onko käytössä oleva kerroin 7 riittävä takaamaan riittävän valaistuksen.
Alikulkukäytävien rakenteisiin, valaistustekniikkaan ja liikenneturvallisuuteen liittyvä kirjallisuus sekä Väyläviraston ja muiden tahojen laatimat suunnitteluohjeet muodostivat työn keskeisen tiedonlähteen. Menetelmänä käytettiin Dialux-mallinnuksia, joiden avulla analysoitiin alikulkukäytävien valaistusvoimakkuuksia erilaisilla rakenteilla ja valaistuskerroinarvoilla. Mallinnusten tavoitteena oli tarkistaa, vastaavatko käytetyt kertoimet ohjeistuksen mukaista valaistustasoa ja käyttäjien turvallisuutta.
Lopputulosten perusteella voitiin todeta, että kerroin 7 tarjoaa useimmissa tapauksissa riittävän valaistustason ilman erillistä keinovalaistusta. Työn tuloksia voidaan hyödyntää alikulkukäytävien suunnittelussa ja valaistustarpeen arvioinnissa erityisesti hankekohtaisesti tehtäviä ratkaisuja varten.
Alikulkukäytävien rakenteisiin, valaistustekniikkaan ja liikenneturvallisuuteen liittyvä kirjallisuus sekä Väyläviraston ja muiden tahojen laatimat suunnitteluohjeet muodostivat työn keskeisen tiedonlähteen. Menetelmänä käytettiin Dialux-mallinnuksia, joiden avulla analysoitiin alikulkukäytävien valaistusvoimakkuuksia erilaisilla rakenteilla ja valaistuskerroinarvoilla. Mallinnusten tavoitteena oli tarkistaa, vastaavatko käytetyt kertoimet ohjeistuksen mukaista valaistustasoa ja käyttäjien turvallisuutta.
Lopputulosten perusteella voitiin todeta, että kerroin 7 tarjoaa useimmissa tapauksissa riittävän valaistustason ilman erillistä keinovalaistusta. Työn tuloksia voidaan hyödyntää alikulkukäytävien suunnittelussa ja valaistustarpeen arvioinnissa erityisesti hankekohtaisesti tehtäviä ratkaisuja varten.