Ohjaajan vaikutus elokuvan ja sarjan tekniseen toteutukseen : miksi ohjaajan tulisi tietää teknisen työryhmän tehtävistä fiktiotuotannossa?
Viljanen, Jan (2025)
Viljanen, Jan
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616487
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii ohjaajan roolia fiktiivisen elokuvan ja sarjan teknisessä toteutuksessa, sekä minkälaista yhteistyötä ohjaaja tekee kuvaajan, valaisijan ja äänittäjän kanssa kuvauksissa ja ennen niitä. Tutkimus etsii syitä, miksi ohjaajan tulisi tietää teknisen työryhmän tehtävistä ja käytettävästä kalustosta fiktiotuotannossa.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osasta sekä teososasta. Teososana toimii lyhytelokuva Pari ongelmaa, jossa tekijä toimi ohjaajana, käsikirjoittajana, tuottajana, kuvaajana, äänisuunnittelijana / äänittäjänä, leikkaajana ja näyttelijänä.
Työ perustuu elokuva-alan ammattilaisten teemahaastatteluihin sekä elokuvatuotantoja käsitteleviin kirjallisiin materiaaleihin. Siinä esitellään ohjaajan roolia ja työnkuvaa esituotannosta kuvauksiin, sekä teknisen työryhmän osastoja ja kalustoa. Työssä reflektoidaan myös tekijän omia kokemuksia tuotannoista.
Elokuvanteossa on kyse ryhmätyöstä ja ohjaaja on vastuussa kaikista taiteellisista päätöksistä teoksen tuotannossa. Ymmärrys teknisestä toteutuksesta ja yhteinen kieli, eli termistö, helpottavat ohjaajan kommunikointia teknisen työryhmän eli kamera-, valo- ja ääniosaston kanssa. Parempi kommunikaatio ja arvostus työryhmää kohtaan vaikuttavat positiivisesti kuvausten onnistumiseen ja sitä kautta myös lopputuloksena syntyvään teokseen. Ohjaajan ymmärrys elokuvanteon teknisestä puolesta helpottaa myös ohjaajan oman vision toteuttamista.
Opinnäytetyö toimii hyvänä oppaana aloittavalle tai esimerkiksi teatteritaustasta tulevalle ohjaajalle, jolla ei ole kokemusta kuvauksista. Tutkimus on hyödyllinen tietopaketti myös kaikille elokuvatuotannosta kiinnostuneille työryhmän osastosta ja työtehtävästä riippumatta. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa ohjata elokuvaa – on vain asioita, joissa voi oppia lisää ja tulla paremmaksi elokuvantekijäksi.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osasta sekä teososasta. Teososana toimii lyhytelokuva Pari ongelmaa, jossa tekijä toimi ohjaajana, käsikirjoittajana, tuottajana, kuvaajana, äänisuunnittelijana / äänittäjänä, leikkaajana ja näyttelijänä.
Työ perustuu elokuva-alan ammattilaisten teemahaastatteluihin sekä elokuvatuotantoja käsitteleviin kirjallisiin materiaaleihin. Siinä esitellään ohjaajan roolia ja työnkuvaa esituotannosta kuvauksiin, sekä teknisen työryhmän osastoja ja kalustoa. Työssä reflektoidaan myös tekijän omia kokemuksia tuotannoista.
Elokuvanteossa on kyse ryhmätyöstä ja ohjaaja on vastuussa kaikista taiteellisista päätöksistä teoksen tuotannossa. Ymmärrys teknisestä toteutuksesta ja yhteinen kieli, eli termistö, helpottavat ohjaajan kommunikointia teknisen työryhmän eli kamera-, valo- ja ääniosaston kanssa. Parempi kommunikaatio ja arvostus työryhmää kohtaan vaikuttavat positiivisesti kuvausten onnistumiseen ja sitä kautta myös lopputuloksena syntyvään teokseen. Ohjaajan ymmärrys elokuvanteon teknisestä puolesta helpottaa myös ohjaajan oman vision toteuttamista.
Opinnäytetyö toimii hyvänä oppaana aloittavalle tai esimerkiksi teatteritaustasta tulevalle ohjaajalle, jolla ei ole kokemusta kuvauksista. Tutkimus on hyödyllinen tietopaketti myös kaikille elokuvatuotannosta kiinnostuneille työryhmän osastosta ja työtehtävästä riippumatta. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa ohjata elokuvaa – on vain asioita, joissa voi oppia lisää ja tulla paremmaksi elokuvantekijäksi.