Hakukoneoptimointi verkkosivun suunnittelun ja toteutuksen näkökulmasta
Heikkinen, Marco (2025)
Heikkinen, Marco
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616363
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli hakukoneoptimointia (SEO, Search Engine Optimization), jolla tarkoitetaan verkkosivujen näkyvyyden parantamista hakukoneissa, nykyaikaisen verkkosivuston suunnittelun näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käytännönläheinen opas erityisesti ensimmäistä verkkosivustoaan julkaiseville, kuten liiketalouden opiskelijoille tai pienille organisaatioille, auttaen heitä ymmärtämään hakukoneoptimoinnin keskeisiä periaatteita käytännössä.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui pääasiassa Andreas Vegliksen ja Dimitrios Giomelakiksen julkaisusta ”Search Engine Optimization” sekä ajankohtaisista analyyseista, kuten Brian Deanin tekemästä hakutulosten sijoituksiin liittyvästä tutkimuksesta.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena valmistui 16-osainen video-opas, joka julkaistiin Googlen YouTube-alustalla. Videoissa esiteltiin hakukoneoptimoinnin ydinkäsitteitä käytännön esimerkein. Opas käsitteli on-page-optimointia eli verkkosivun sisäistä optimointia, johon kuuluu avainsanojen sijoittelu, sivun rakenne, metatiedot, latausaika ja saavutettavuus. Lisäksi käsiteltiin off-page-optimointia eli sivuston ulkoista optimointia, joka sisältää takaisinlinkkien merkityksen, verkkotunnuksen auktoriteetin ja sosiaalisen median vaikutuksen näkyvyyteen. Opinnäytetyössä korostettiin myös Googlen E-E-A-T-periaatteita (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), joiden avulla voidaan vahvistaa verkkosivuston uskottavuutta pitkällä aikavälillä. Oppaan tavoitteena on parantaa kohderyhmän ymmärrystä verkkosivustojen toiminnasta, hakukonenäkyvyydestä ja teknisestä toteutuksesta ilman ohjelmointiosaamista.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui pääasiassa Andreas Vegliksen ja Dimitrios Giomelakiksen julkaisusta ”Search Engine Optimization” sekä ajankohtaisista analyyseista, kuten Brian Deanin tekemästä hakutulosten sijoituksiin liittyvästä tutkimuksesta.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena valmistui 16-osainen video-opas, joka julkaistiin Googlen YouTube-alustalla. Videoissa esiteltiin hakukoneoptimoinnin ydinkäsitteitä käytännön esimerkein. Opas käsitteli on-page-optimointia eli verkkosivun sisäistä optimointia, johon kuuluu avainsanojen sijoittelu, sivun rakenne, metatiedot, latausaika ja saavutettavuus. Lisäksi käsiteltiin off-page-optimointia eli sivuston ulkoista optimointia, joka sisältää takaisinlinkkien merkityksen, verkkotunnuksen auktoriteetin ja sosiaalisen median vaikutuksen näkyvyyteen. Opinnäytetyössä korostettiin myös Googlen E-E-A-T-periaatteita (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), joiden avulla voidaan vahvistaa verkkosivuston uskottavuutta pitkällä aikavälillä. Oppaan tavoitteena on parantaa kohderyhmän ymmärrystä verkkosivustojen toiminnasta, hakukonenäkyvyydestä ja teknisestä toteutuksesta ilman ohjelmointiosaamista.